Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Premium

Appar ökar köplusten

Publicerad: 20 Mars 2018, 06:30
Uppdaterad: 19 Mars 2018, 12:25

"För människor som gör impulsköp är en app också ett bra sätt att boosta det på", säger Criteos Nordenchef.

PREMIUM. Användandet av shoppingappar ökar och ger högre konverteringsgrad än för webben. "Återförsäljare presterar bättre om de investerar i att utveckla appar", säger Criteos Nordenchef Pepijn Breijder.


Ämnen i artikeln:

CriteoWorkshop

40 procent av alla e-handelstransaktioner i Europa sker via mobilen, enligt Criteo­s senaste rapport. Siffran för enbart Sverige ligger också på 40 procent.

Samtidigt blir en annan mobil köpväg alltmer populär – nämligen appar. För annonsörer som erbjuder köp via både webb och app, står shoppingappar för 54 procent av de mobila e-handelstransaktionerna. Appar har dessutom en tre gånger högre konverteringsgrad än mobilwebb.

Pepijn Breijder, Nordenchef för Criteo, ser ökningen av shoppingappar som en naturlig utveckling.

– Återförsäljare presterar bättre om de investerar i att utveckla appar, eftersom konverteringsgraden är högre, säger han.

Som exempel på shoppingappar nämner han appar inom mode, men framför allt inom resor. Att lätt kunna boka ett hotell i en app är ett stort plus för dem som är på resande fot och ett sätt att bygga lojalitet.

Varför är konverteringsgraden högre i appar?

– Den enklaste förklaringen är att kunden lätt kan bläddra mellan olika erbjudanden. För människor som gör impulsköp är appen också ett bra sätt att boosta det på.

Den största utmaningen för återförsäljare är i dag att människors shoppingvanor är så fragmenterade, säger Pepijn Breijder.

– Återförsäljare måste förstå att människor har nya shoppingvanor och rör sig över flera enheter. Människor har även kortare uppmärksamhetsspann, de kanske besöker din webbsida, men de lämnar nästan i samma stund som de kom dit. Människor har även högre förväntningar i dag när det kommer till exempelvis leverans.

För retailbyrån Workshops kunder handlar mycket av fokuset om att förstå omställningen till online och vad det får för konsekvenser för den fysiska butiken.

– Online har en mer tydlig transaktionsroll nu. För några år sedan var online-kanalens roll ett skyltfönster där de planerade köpen började. Hela konsumentresan håller på att förändras, där offline får en tydligare roll som upplevelsekanal, säger Payman Hazheer, vd på Workshop.

Ett sätt att skapa en bättre shoppingupplevelse för kunderna kan vara genom just appar, säge­r Payman Hazhee­r.

– En app är nästa steg i att säkra den digitala kundresan, och är en plattform för en sömlös kundresa vare sig du är online eller i en fysisk butik, säger han, och fortsätter:

– Ett exempel på det är att använda företagets app för att se i vilka butiker en specifik produkt finns, hantera transaktionen i butik på egen hand via appen och göra en eventuell retur i samma app när du är hemma.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

CriteoWorkshop

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.