Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Premium

Annonsörerna som ökar och minskar mest i print

Publicerad: 13 Februari 2017, 09:46
Uppdaterad: 13 Februari 2017, 09:46

Bild 1/2  Hårdast drabbade. Medieinvesteringarna minskar mest i kvällspress och morgonpress i storstad. För lokalpress ser det mindre mörkt ut.

Här är de största annonsörerna i print. Mot strömmen går ATG som ökar köpen med 46,3 procent. "Genom print kan vi nå hög räckvidd på kort tid", säger Sten Andersen, marknadschef på ATG.


Ämnen i artikeln:

IRMMECATG

Totalt minskar de 20 största dagspressannonsörerna sina investeringar, från 3,2 miljarder kronor brutto 2015 till drygt 3 miljarder under 2016, en minskning med 4,5 procent.

Morgonpress i storstad och kvällspress är de största förlorarna – medan lokalpress har ett betydligt mindre tapp.

Tappet för storstad landar på ungefär 16 procent, enligt IRM:s nettosiffror – från 1,6 miljarder 2015 till 1,34 miljarder kronor enligt prognosen för 2016.

För kvällspress ser tappet ungefär likadant ut – från 410 miljoner 2015 till 350 miljoner 2016, vilket innebär en minskning på 14 procent.

Lokalpressen backar 6 procent. 2015 landade investeringarna på drygt 2,73 miljarder, att jämföra med 2,56 miljarder kronor 2016.

– För några år sedan tänkte man att tappen gradvis skulle minska för print, men vi ser fortsatt relativt stora tapp, säger Madeleine Thor, vd på IRM, och fortsätter:

– Det finns en större tröghet hos lokalpress. Jag tror inte att man ska underskatta de lokala relationerna.

En av de annonsörer som procentuellt har ökat sina investeringar i print mest är ATG. Enligt TNS-Sifos reklammätningar ökar köpen med 46,3 procent 2016 jämfört med föregående år.

Sten Andersen, ATG:

– Att print i sig ökar beror bland annat på att trav är de topp tre mest lästa artiklarna inom sportsektionerna och tidningarnas bevakning av trav och spel intensifieras. Därmed söker sig fler av våra kunder dit och därför blir det mer attraktivt för oss att annonsera i print.

Vad är fördelarna med just print?

– Hög räckvidd på kort tid nära spelstopp, vilket vi behöver vid exempelvis Jackpot eller plötsliga spel- och sporthändelser. Sedan är våra spel i regel kopplade till sport- och sportintresserade, där är inte minst kvällspress väldigt starka.

Hur ser du på prints roll i den totala mediemixen?

– Med tanke på att atg.se är Sveriges största spelsajt, kommer så klart tidningarnas digitala del alltid vara viktigast. Men många läser den tryckta upplagan också, säger Sten Andersen, och tillägger:

– Print är bra när vi vill ha olika budskap i olika delar av landet eller stötta lokala evenemang.

Anna-Karin Ström, printchef på mediebyrån MEC:

– När det gäller räckvidden så tror jag att tappet kommer att sakta ned. Dessutom har hemburen lokal gratistidning visat sig stark.

Mio och Atg mot strömmen

Största annonsörerna i dagspress, bruttosiffror i tusentals kronor, enligt Sifo reklammätningar.

Annonsör 2015 2016 Förändring

Ica 420 211 388 091 -7,6%

Mio 217 667 285 992 31,4%

Volkswagen 238 652 210 104 -12%

Coop 235 236 192 749 -18,1%

Elgiganten 253 371 186 486 -26,4%

Svenska kyrkan 165 427 167 877 1,5%

Volvo 156 489 147 048 -6%

Telia 193 164 137 322 -28,9%

Ikea 123 960 129 426 4,4%

Stadium 128 486 128 234 -0,2%

Tre 98 984 127 943 29,3%

Sova sängbutiken 130 431 123 383 -5,4%

Intersport 119 821 122 716 2,4%

Toyota 77 471 118 401 52,8%

Elon 128 648 110 887 -13,8%

ATG 72 397 105 919 46,3%

Bjurforsgruppen 152 560 97 143 -36,3%

Kungörelse 89 097 94 650 6,2%

Willys 106 964 90 842 -15,15

H&M 89 354 90 025 0,8%

Total 3 198 392 3 055 237 -4,5%

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IRMMECATG

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.