Annie Lööf tar över dialogen

2018-07-10 08:37  

SPECIALEN DEL 3 AV 3. Centerns Annie Lööf prioriterar att interagera med sin stora följarskara. Kanske är det därför som hon placerar sig i topp bland politikerna när det gäller att väcka engagemang. "Hon förstår att sociala medier handlar om att föra en dialog", säger Emma Fahlstedt, chef för Centerns egna kanaler.

Centerpartiets Annie Lööf har stenkoll på sociala medier. Enligt Meltwaters analys väcker hon störst engagemang av alla partiledare i samtliga sociala medier och har även flest följare på både Instagram och Twitter.

Annie Lööf sköter dessutom samtliga av sina kanaler själv, förutom den officiella Facebook-sidan, som sköts av Centerns sociala medier-team. Annie Lööf har dock tackat nej till att medverka i denna artikel.

Emma Fahlstedt är chef för Centerns egna kanaler, och hon är inte förvånad över att Annie Lööf hamnar i topp i undersökningen.

– Annie Lööf var en av de första partiledarna som var aktiv på sociala medier och hon lägger tid och kraft på att verkligen interagera med sina följare, säger hon.

Vad är det hon gör rätt?

– Dels förstår hon att sociala medier handlar om att föra en dialog. Människor i dag vill inte att politiker använder sociala medier som något slags broadcast i mobilen för att bara basunera ut sina budskap. Så kanske man kunde jobba under valrörelsen 2014, men det funkar inte i dag. I dag vill man ha politiker som talar direkt till mig som lyssnar.

Emma Fahlstedt tycker att relativt nya format, såsom stories-funktionerna, är särskilt intressanta, då de ger utrymme åt det icke-perfekta.

– Närvaron blir mycket viktigare än de finslipade produktionerna. Det gynnar så klart de politiker som förstår det här och ser möjligheten att möta väljare på det sättet.

Politikers närvaro på sociala medier anser hon vara viktigt ur ett rent demokratiperspektiv.

– Tänk om du för tio år sedan hade sagt till någon att du i dag kan sitta vid ditt köksbord måndag förmiddag klockan 11 i Bollnäs och ställa en direkt fråga till en partiledare – och dessutom få svar. Det är rätt stort. Vid de klassiska torgmötena har man kunnat få frågor från de vanliga väljarna tidigare, så på så vis är det inget nytt, men när samtalen flyttar över till de sociala plattformarna öppnas dialogen upp för fler deltagare.

Hur viktigt tror du det är att ha en stark närvaro på sociala medier som politiskt parti?

– Jag tror att det är jätteviktigt, framför allt för att det är i sociala medier som väljarna finns. Vi träffar inte bara den unga publiken där, utan samtliga väljargrupper. Det räcker inte längre med att dela ut flygblad, och det kan vara svårt nu när det närmar sig valtider att endast befinna sig ute på torgen och svara på frågor. Jag tror att det är få väljare som inte har ett Facebook-konto, till exempel, därför är det väldigt svårt som politiskt parti som vill åstadkomma någonting att inte vara aktiv i sociala medier.

Hur personlig anser du att det är okej att vara som politiker i sociala medier?

– Jag tror att det är viktigt att vara personlig utan att bli privat, då jag tror att ett visst mått av personlighet krävs för att få till den här viktiga dialogen med följarna. Exempelvis om någonting röstats igenom i riksdagen så finns en möjlighet för politiker att i sina sociala medier berätta om varför man brinner för just den frågan och koppla det till någonting personligt. För väljarna är det bra för att kunna få en tydlig bild av politikern i fråga.

Centerpartiet från centralt håll uppmuntrar sina politiker att vara aktiva i sociala medier, berättar Emma Fahlstedt. När det gäller partiets egna kanaler har man en tydlig plan för vad som ska publiceras i de sociala kanalerna, och skapar i princip allt innehåll själva, då man byggt upp en egen contentbyrå.

– Men när det kommer till nationell politik är det mycket som händer hela tiden, och vi är så klart snabba med att justera och ändra beroende på vad som sker i omvärlden.

Vilken är den största utmaningen man möter som politiker och politiskt parti i sociala medier?

– En stor utmaning är att hantera hat och troll. Det tar jättemycket energi från politiker som vill vara aktiva i sociala medier när en stor del av kommentarerna är rent skräp. Personligen tror jag att det inte är någon idé att gå in i en debatt med nättroll och rena hatare – det är fel grej att lägga energi på. Från Centerpartiets håll försöker vi besvara alla frågor så länge de håller sig till våra ordningsregler. Men om någon fortsätter att skriva rent hat efter att ha fått svar på sin fråga, då kan vi välja att bryta och gå vidare till att ta ett väljarsamtal som är intressant.

Ett sätt för politiker att synas i sociala medier utan att själva behöva vara aktiva i kanalerna är genom att skapa goda relationer med influencers.

Annie Lööf är känd som flitig på att ta hjälp av influencers och har både en och två gånger dykt upp i några av Sveriges största profilers kanaler, såsom Margaux Dietz och Therese Lindgren. Hon är även god vän med Isabella Löwengrip, som gärna berättar om när hon lunchar med Centerledaren.

Emma Fahlstedt säger att man inom Centern alltid ställer sig positiv till när en influencer vill besöka någon av partiets politiker, eller vill berätta om något av Centerns förslag.

– I många fall kan vi genom influencers nå ut till målgrupper som vi annars skulle ha svårt att nå ut till på grund av att de konsumerar medier på ett annat sätt. Så vi är alltid glada när vi får förfrågningar om att partiet eller Annie vill medverka i influencers kanaler.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt