Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Premium

"Alla kan inte harva på i den verkliga världen"

Nelly tar serietrenden vidare och satsar på fiktiv dramaserie om karaktären Nelly. – Tanken har varit att skapa innehåll som är så pass engagerande att man letar upp det själv, säger Anders Severin, kommersiellt ansvarig på Nelly.com.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 29 Maj 2017, 05:00
Uppdaterad: 29 Maj 2017, 11:59

Ämnen i artikeln:

Nelly.comKampanj

Bild 1/4  Seriesatsning. Nelly.com lanserar en dramaserie där tittarna får följa 25-åriga Nelly.

Anders Severin, kommersiellt ansvarig för Nelly.com, beskriver seriesatsningen som vilken dramaserie som helst – syftet är att engagera, väcka intresse och få människor att vilja ta del av innehållet. Serien består av 48 avsnitt, 2–7 minuter långa, där tittaren får följa 25-åriga Nelly.

– Sedan en längre tid tillbaka har Nellys marknadsföringsstrategi varit att förstärka varumärket genom influencers. Men vi är inte längre ensamma om det. Vi ville att det skulle vara innovativt, nytt, inspirerande och något som våra kunder vill konsumera, säger Anders Severin, samtidigt som han påpekar att man kommer fortsätta att samarbeta med influencers.

I samarbete med Perfect Day Media sneglade man i vintras på vad serier som ”Sex and the city” och ”Gossip girl” gjort för varumärken och mode. I samma veva var även ”Skam”-hypen som störst och produktionen visade att det är möjligt att skapa engagerande innehåll i kortare format, menar Anders Severin.

– Tanken har varit att skapa innehåll som är så pass engagerande att man letar upp det själv.

Innehållet kommer därför distribueras på en separat sajt och Youtube-kanal med start den 29 maj.

Hur kommer man förstå att Nelly är avsändare?

– Huvudpersonen heter Nelly, och om du ser den på vår sajt kommer du kunna se vilka kläder som finns med i programmet. Men vi vill inte klistra fast vår logga någonstans på avsnitten, då blir det för långt åt produktinnehållet.

Exemplen på varumärken som satsat på det digitala serieformatet är många. Tresemmé med Youtube serien ”The blowout chair”, Kappahl med ”Feel the party” och Lyko med ”Gustav & Johanna – highlighted by Lyko” och Polaroid Eyewears mockumentär som till och med driver med hela fenomenet, är några exempel.

Hanna Belander på Prime säger att serier och ”infotainment”, som längre marknadsföringsformat, har bubblat på byråerna en längre tid nu, men att få kunder har haft resurser, självförtroende eller praktiska möjligheter att kunna genomföra det fullt ut. Det skrivna dramaserieformatet ser hon som ett naturligt nästa steg.

– Det har ju legat i tiden att vara ”på riktigt” och autentiska. Det har känts modigt och modernt, men också för att det har varit mest genomförbart, säger hon och fortsätter:

– Men alla kan inte harva på i den verkliga världen, det blir lite väl präktigt och fantasilöst i längden. Då är det ju naturligt att nästa steg blir att man adderar ett lager fiktion och skrivna karaktärer.

Balansen mellan dokumentär och regisserad dokumentär är svår, att gå all in på det fiktiva kan till och med kännas mer trovärdigt ibland. Hon säger samtidigt att det är svårt med längre format.

– Det ställs extremt höga krav på kvalitet och underhållningsvärde om man ska orka ta till sig långa format från ett varumärke. Det är inget man snyter ur sig direkt.

Ämnen i artikeln:

Nelly.comKampanj

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.