Alice Bah Kuhnke: "Jag är alltid personlig – aldrig privat"

SPECIALEN DEL 2 AV 3. Alice Bah Kuhnke (MP) har tagit beslutet att bara prata om politik på Instagram – men ser till att alltid vara personlig. Spontan är hon däremot aldrig. "Om det någon gång upplevts så, är det för att jag har bestämt att det ska uppfattas på det viset, det kan ju också ha sina poänger", säger hon.

Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke har 45 500 följare på Instagram, vilket gör henne till den svenska politiker med störst följarskara på plattformen. Med sin förmåga att prata om politik på ett personligt hållet vis skapar hon dessutom störst engagemang av alla svenska ministrar.

Själv tror hon att det är hennes beslut att i varje inlägg prata om politik – och inget annat – som ligger bakom hennes framgång.

– Jag publicerar inga bilder om vad jag äter, ingen träning, inget familjeliv, ingenting som inte har med mitt uppdrag som miljöpartist och minister att göra. Bara politik. Samtidigt håller jag hårt i principen att alltid vara personlig och aldrig vara privat. Jag erbjuder människor att följa med på en resa i min politiska vardag, i stort och i smått.

Det kan vara bakom kulisserna och de sista förberedelserna inför möten och förhandlingar, i repetitionsrummet med kulturskoleelever någonstans i landet, på scenen vid ett stort tal, eller på tåget mellan möten.

– Jag är också mån om att svara på frågor och kommentarer, det tror jag mina följare uppskattar.

Alice Bah Kuhnke postar ett inlägg sex dagar veckan och uppskattar att det därför tar henne några timmar i veckan.

– Jag hanterar mitt Instagramkonto själv, men allt jag gör, säger, visar är ett resultat av mina närmsta medarbetare och våra långsiktiga mål. Vi bollar upplägg, bildval och fokus för inläggen tillsammans och följer den genomarbetade strategiska plan vi lagt, säger hon.

Hur resonerar du när du väljer vad du ska dela i dina sociala medier – har du en plan eller tar du beslut om det spontant?

– Jag är aldrig spontan. Om det någon gång upplevts så är det för att jag har bestämt att det ska uppfattas på det viset, det kan ju också ha sina poänger.

Hur viktigt är det för dig att vara aktiv och interagera med dina följare?

– Det heter ju sociala medier av en anledning, det vill säga där poängen är just att vara social. Jag svarar på frågor och kommentarer i största möjliga mån som jag hinner.

Hur viktigt tror du att det är som politiker att ha en stark närvaro på sociala medier i dag?

– Jag tycker att varje politiker får hitta sitt forum, som passar just hen. För mig är det av betydelse att vara nära människor, att visa min vardag som politiker och möjliggöra interaktion. Att öppna upp det många kanske upplever som slutna rum, att visa upp en del av arbetet bakom kulisserna och finnas tillgänglig för frågor. Det tror jag gör gott för förtroendet för politiker. Min närvaro på Instagram är ju en av alla de forum och plattformar där jag finns, parallellt med mängder av fysiska möten och medverkan i traditionella medier.

Vad är nyckeln till att få genomslag på sociala medier som politiker, tror du?

– Att vara personlig men aldrig privat, det är nyckeln för mig. Det vill säga att allt handlar om politik i mitt flöde, men med ett angreppssätt som är mer personligt än vad folk kanske förväntar sig. Ofta väcker det stort engagemang och det är för mig ett tecken på genomslag.

Vilken tycker du är den största utmaningen du möts av som politiker i sociala medier i dag? Och hur hanterar du den?

– Tyvärr finns det de som inte sköter sig, som sprider hat och förakt. Jag välkomnar en god ton i diskussionen, men klarar en inte av det så har en inget där att göra, kommentarer som rymmer hat, hot eller medveten desinformation tas bort.

Pontus Tengby, biträdande kommunikationschef med ansvar för sociala kanaler på Miljöpartiet, säger att Alice Bah Kuhnke är naturligt duktig på Instagram, och tror att alla politiker kan lära sig något av henne.

– Alice sticker ut bland politikerna i helhet. Hon berättar en historia med sina inlägg, visar tydligt vad hon tycker och vågar ta fighter. Dessutom tänker hon visuellt, vilket är väldigt viktigt. Det gör att hon utnyttjar plattformens alla styrkor.

Av Alice Bah Kuhnkes alla inlägg är det de där hon är som mest personlig som väcker störst engagemang. Vad säger det om vår bild av politiker?

– Jag tycker att politiker som är personliga på sociala medier skapar ett bra komplement till den bild man får av politiker i de etablerade medierna, då själva politikerrollen är i fokus. Alice är en extremt hårt arbetande politiker, men lyckas visa upp en annan sida av sig själv på Instagram. Att hon är genuin och ärlig stärker bilden av politiker som människor. Sedan kan jag tänka mig att alla kanske inte vill ha den rollen. Alice är väldigt öppen och närvarande som person, och lyckas visa det även i sociala medier. Det tror jag är en styrka.

Miljöpartiet i stort lägger mer personalresurser och mer pengar på sociala medier under den här valrörelsen än någonsin tidigare, berättar Pontus Tengby.

– Vi är ett regeringsparti och har god synlighet i traditionella medier, men vi är ändå ett litet parti. Det som visat sig i tidigare valrörelser är att fokus riktas mot de större partierna när det närmar sig valdagen, vilket gör det svårare att nå ut som ett mindre parti. I det läget är sociala medier en nyckel till genomslag eftersom det är vi själva som äger kanalerna.

På samma sätt blir det i sociala medier möjligt att styra bilden av sig själv som politiskt parti – en stor fördel för Miljöpartiet som i traditionella medier utmålas som ett parti som inte varit framgångsrikt under mandatperioden.

– Trots den bilden har vi exempelvis fördubblat miljöbudgeten. Det finns alltså många positiva saker som inte speglas i opinionsmätningarna. Det vi vet är att människor röstar på åsikter och visioner i första hand och bara delvis på resultat. Sociala medier ger oss möjlighet att kommunicera direkt med massvis med människor som vi annars aldrig skulle kunna nå.

Hur tycker du att man bör betrakta sociala medier som kanal i dag i förhållande till andra kanaler?

– Jag vill egentligen inte jämföra betydelsen med traditionella medier. Men det är tydligt att det politiska innehållet på sociala medier blir allt viktigare i jämförelse med de två senaste valen, och därför tror jag att relevansen i att finnas där ökar. Om man ser till vad som driver människors engagemang i sociala medier är det tydliga åsikter och ställningstaganden, vilket gör sociala medier till en tacksam kanal för ett politiskt parti.

Vad är svårast att hantera med sociala medier som politiskt parti?

– Hat och påhopp är det som märks mest, vilket är lite synd eftersom våra analyser över interaktioner i våra sociala medier visar att 90 procent är positiva, såsom gilla-markeringar, hjärtan eller positiva kommenterar. Ändå kan den minoriteten av negativa kommentarer vara väldigt problematiska, då de upplevs som hat- och hotfyllda. De flesta politiker har hittat sitt sätt att hantera det, medan vissa tar det väldigt hårt. Oavsett så måste alla lära sig att hantera det om man ska vara på sociala medier, och jobba med att försöka lägga fokus på det positiva.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-07-09 10.49Uppdaterad 2018-07-10 07.55