Alan Rosenblatt: "Politiker riskerar att missa röster"

2018-02-19 08:30  

PREMIUM. Efter Trumps valkampanj inser många politiker nu vikten av att synas på sociala medier. "Den stora kraften i sociala medier ligger i att de för samman folk med folk", säger valstrategen Alan Rosenblatt.

Norrbotten Media Week bjöd in Alan Rosenblatt för att föreläsa om sociala medier som kampanjplattform för politiker. I bakfickan har han en 25 års lång erfarenhet som digital- och sociala medier-strateg, professor, debattör och skribent.

Vad kan vi dra för slutsatser av Trump-kampanjen?

– BBC har rapporterat att 41 procent av medieinnehållet från förra året handlade om Donald Trump och hans Twitterinlägg och offentliga tal. Sedan tror jag att politiker rent generellt använder sig av sociala medier för att sprida sitt budskap, engagera och interagera med en publik, vilket skapar en känsla av personlig samhörighet med väljare, säger han, och fortsätter:

– När regeringar och politiker använder sociala medier för att involvera publiken gör de det samtidigt framför publiken, så det påverkar både på ett personligt och externt plan. Folk ser att politiker är mottagliga gentemot publiken, så när Trump interagerar med någon, tänker folk att ”det där hade kunnat vara jag”. Det har dock visat sig att Trump ett flertal gånger har fört dialog med fejkkonton som styrts av robotar.

Hur ska man få folk att hantera all den information som flödar på sociala medier?

– Något som varit ett problem på till exempel Facebook är algoritmer. Om du gillar något på Facebook så fylls helt plötsligt hela ditt nyhetsflöde med nyheter från samma kanal. Gillar du exempelvis konservativa källor, blir det konservativa nyheter som du får ta del av.

– Under presidentkampanjen var det väldigt många som inte tog del av klippet där Trump säger ”Grab them by the pussy”, eftersom det inte var en del av deras mediekonsumtion. Folk måste ta sig tid till att verifiera fakta och ha möjligheten att få nyheter från olika håll.

Något som diskuterats på senare tid är utvecklingen av AI. Alan Rosenblatt ser både fördelar och nackdelar med att robotar blir en allt större del av internet.

– AI kan vara effektivt när det kommer till att hantera stora mängder kommentarer från allmänheten, men den gör också konstiga misstag eftersom den inte förstår undertoner som sarkasm eller ironi. Skapar man ett eget slangspråk, kan människor uppfatta det direkt, men för AI blir det svårt, och när misstagen sker så kan det orsaka allvarliga problem. AI kan användas för att ställa mänskliga frågor, men inte besvara dem.

Har sociala medier blivit den nya politiska arenan?

– Ja, det tror jag. En av de roller som sociala medier har spelat är att folk vänder sig dit för att prata om problem, vilket får människor att känna att de deltar i den medborgerliga processen. Om politiker inte proaktivt analyserar vad som diskuteras på sociala medier och använder det till sin fördel, missar de en hel del röster, eftersom väljarna inte känner sig delaktiga. Samtidigt måste politiker vara medvetna om vad de säger och lära ut vad som är fakta och vad som är fiktion.

Svenska politiker, som Stefan Löfven, utnyttjar sociala medier i allt större utsträckning.

Vad kan du ge för råd till politikerna i Sverige inför årets val?

– Det är ett annorlunda system i Sverige med partier i stället för kandidater, men sociala medier låter fortfarande politiker inom partierna att synas och locka väljare till sina partier. Det stärker både partiet och politikern.

– Den stora kraften i sociala medier ligger i att den för samman folk med folk och delar idéer. Finns det en politiker jag kan känna samhörighet med och som är trovärdig, så skapar det också ett intresse, oavsett parti. Det ges också möjlighet för politiker att komma fram och uttrycka sina tankar och idéer, vilket gör att chanserna till politisk framgång ökar.

Alex Hartelius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt