Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Premium

5 saker annonsörer behöver veta om Chrome-filtrering

Publicerad: 19 Mars 2018, 06:30
Uppdaterad: 19 Mars 2018, 10:17

Carl Wåreus. Foto: Janne Naess

Carl Wåreus tipsar om vad du som annonsör bör ha koll på när det kommer till Googles annonsfiltrering via Chrome.


Ämnen i artikeln:

GoogleCarl Wåreus

Det fria ekosystemet på nätet finansieras till stor del av annonsering. De senaste åren har den ökande användningen av annonsblockerare dock börjat sätta denna finansiering på spel, något som i sin tur riskerar produktionen av kvalitativt innehåll och gör det svårt för marknadsförare att nå ut med relevant annonsering online. För att förbättra användarupplevelsen för dem som surfar på nätet, motverka nedladdningen av annonsblockerare och stärka det digitala ekosystemet, började Google därför med start i februari att i linje med branschinitiativet Coalition for Better Ads riktlinjer "Better Ads Standard" filtrera bort annonser från webbplatser med för mycket påträngande annonser i Chrome.

Det var i juni förra året som Google först presenterade att Chrome skulle börja följa koalitionens riktlinjer kring annonsstandard, efter att koalitionen presenterat en studie som omfattar insikter om störande annonsformat från 25 000 användare runt om i Nordamerika och Europa. Studien togs fram i en gemensam satsning från aktörer i branschen för att förbättra annonsmiljön på nätet.

Tack vare den vet vi i dag vilka annonsformat och upplevelser det är vi bör undvika för att användare ska få en bättre användarupplevelse när de surfar online.

Alla aktörer som arbetar med digital marknadsföring vet att annonsblockering innebär dåliga nyheter – publicister och andra innehållsskapare får svårt att finansiera kvalitativt innehåll och annonsörer tappar möjligheten att nå en värdefull publik. Problematiken med annonsblockerare ligger dock djupare än i själva beteendet att ladda ned verktygen. Det är symptomet för blockeringen – en trasig användarupplevelse – som Google nu gör en satsning för att bidra till att reparera.

Här är fem saker du som annonsör, publicist eller annan innehållsskapare bör veta om Chrome-filtreringen och Googles senaste arbete för att bidra till en bättre webb för alla aktörer i ekosystemet:

1. En annonsblockerare påverkar hela ekosystemet

Även om det bara är 1,5 procent av alla sajter i dag som inte lever upp till koalitionens annonsstandard, påverkar dessa samtliga delar av ekosystemet. Det krävs bara en dålig annonsupplevelse för att en användare ska ladda ned en annonsblockerare som blockerar såväl irrelevanta som relevanta annonser, från nätet. Genom att filtrera bort påträngande och störande annonser, ökar därmed även möjligheterna för innehållsskapare att fortsätta att finansiera kvalitativt innehåll och journalistik genom sin annonsaffär, utan risk för annonsblockering. På samma sätt får annonsörer större möjlighet att nå ut och få synlighet för sina välproducerade budskap till de målgrupper som är relevanta för innehållet. Budskap som vägleder och hjälper användaren genom dess köpresa, snarare än verkar påträngande.

2. Ha koll på vilka annons­format som gäller

Bland de störande annonsupplevelserna finns det format där problemet ligger i den kreativa utformningen och innehållet i själva annonsen, men i de flesta av fallen ligger problematiken i innehållsskaparnas händer. Ett exempel på detta är de sajter som levererar en stor mängd annonser med hög intensitet. Enligt Better Ads Standard är det totalt sett 12 olika format som användare anser vara extra störande, däribland videoannonser som per automatik spelar upp ljud, nedräkningsannonser, rörliga flash­annonser och stora popup-fönster som är svåra att hitta avslutningsikonen på.

3. Ad Experience Report visar innehållsskapare vägen

För att hjälpa publicister och andra innehållsskapare att förstå huruvida deras annonsformat är i linje med Better Ads Standard lanserade Google förra året verktyget Ad Experience Report. Verktyget analyserar sajten från ett användarperspektiv och ger den sedan en status som visar hur pass användarvänlig den är. Om verktyget hittar bristande upplevelser på sidan, meddelas publicisten vilka dessa är. Sajter som fått statusen ”failing”, har sedan 30 dagar på sig att fixa den bristande användarupplevelsen innan Chrome filtrerar bort annonserna på den.

4. En störande annons är inte nog för filtrering

En störande annons är inte nog för att Chrome ska filtrera bort samtliga annonser på sidan. Varje sajt bedöms efter hur många störande annonsupplevelser den har. Det kan dock vara värdefullt att veta att 50 procent av deltagarna i koalitionens studie angav att de inte skulle återbesöka eller dela en sida som hade en popup-annons på sig, vilket i sin tur innebär förlorad trafik och publik för både innehållsskapare och annonsörer.

5. En framtid utan filtrering

Under de senaste åtta månaderna har Google arbetat för att dela insikter kring Coalition for Better Ads studie och hjälpa publicister att lösa de problem som kan finnas på deras sidor. Vår förhoppning är att Chrome en dag inte ska behöva filtrera annonser över huvud taget, utan att annonsörer och innehållsskapare av alla slag prioriterar användarupplevelser till en grad då annonsblockering inte längre är aktuellt för användare runt om i världen.

Det ska bli spännande att följa den växande dialog och nyfikenhet vi ser kring vikten av allt mer uppkopplade användarupplevelser, på desktop och framför allt mobilen, och vi ser fram emot att fortsätta att arbeta med branschen för att bidra till nästa generations användarupplevelse på nätet.

Carl Wåreus, head of agency & partners, Google Sverige


Ämnen i artikeln:

GoogleCarl Wåreus

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev