Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Varumärkespodden

"Själen och hjärtat måste vara desamma"

Publicerad: 22 December 2016, 12:12
Uppdaterad: 22 December 2016, 12:15

Anna Malmhake gästar veckans avsnitt av Varumärkespodden. Foto: Press

PODD. I det senaste avsnittet av Varumärkespodden berättar The Absolut Company's vd Anna Malmhake om vikten av att hålla fast vid varumärkets kärna trots expansion.


I det nya avsnittet av Varumärkespodden träffar Lynxeyes Johan Ekelin vd:n för The Absolut Company, Anna Malmhake.

Anna Malmhake tillträdde posten i somras som den första svenska vd:n i bolaget sen franska Pernod Ricard tog över från Vin&Sprit år 2008.

Hon har en lång internationell karriär i Storbritannien, Irland, USA, med erfarenhet från varumärken som Procter & Gamble, Motorola och Coca-Cola. Innan hon blev vd för The Absolut Company, har hon bland annat haft vd-rollen för Irish Distillers med whiskymärken såsom Jameson och Paddys.

Det är viktigt att upprätthålla själen och hjärtat av varumärket, samtidigt som man behöver anpassa sig till lokala behov och kulturell symbolik, menar Anna Malmhake.

– Jag har sett många varumärken förstöra sig själva totalt genom att försöka göra sig till en ny version i varje land. Då står man ju inte för någonting till slut, säger hon.

I podden diskuterar Anna Malmhake och Johan Ekelin bland annat hur man hanterar snabbfotad agilitet kontra långsiktig integritet. Hon beskriver även Absoluts 100-åriga grundidé som härstammar rån grundaren Lars Olsson Smith.

 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.