"VR – en demokratisering av kunskap"

2018-03-05 07:00  
Emma af Robson, från VR-bolaget Warpin media, gästar dagens avsnitt av "Under 15".

PODD. Emma af Robson, från VR-bolaget Warpin, gästar senaste avsnittet av "Under 15" och berättar hur tekniken kan komma att förändra samhället i grunden.

"Under 15" är podden för dig som vill lära dig lite om mycket på kort tid. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, som till vardags jobbar på mediatech-företaget Strossle.

I veckans avsnitt av "Under 15" möter Henric Smolak Emma Af Robson, som tidigare varit vd för Stampen-bolaget Modern women media, och försäljningschef på bland annat Metro och DN. I augusti 2016 startade hon tillsammans med Caroline Roth VR-bolaget Warpin media.

Nu gästar hon "Under 15" för att samtala om hur VR kan komma att förändra vårt samhälle i grunden. 

Virtual reality (VR) är den teknik som gör det möjligt att byta värld genom att sätta exempelvis en avancerad hjälm över huvudet. Även om tekniken funnits under lång tid är det nu den börjat slå igenom på riktigt. Innebär det att vi kommer lämna den vanliga världen bakom oss eller kommer VR bli ett komplement, det är en av frågorna som utreds i veckan avsnitt av under 15. 

En sak är säker, VR är mer än bara underhållning. Enligt Emma Af Robson handlar det om en demokratisering av kunskap. Kanske kommer medicinska ingrepp kunna ske på hundratals mils avstånd, kanske kommer utbildning bli billigt och tillgängligt för alla när den kan distribueras digitalt och användarvänligt.

– I virtual reality så stimulerar du alla sinnen, om du simulerar något i 2D, då ser du det och hör det. Men om du upplever någonting. Om du plötsligt står på kinesiska muren så du kan se hur lång den är i förhållande till dig själv. Då förbättras inlärningskurvan så otroligt mycket. Dessutom har du ett emotionellt engagemang som är mycket större än med annan typ av media, säger Emma af Robson i podden. 

Många företag riktar också sina blickar mot VR för att effektivisera den egna verksamheten. Walmart låter sina anställda utbildas genom VR, plötsligt kan du som anställd uppleva Black Friday innan det hänt. Anställda kan uppleva känslan när hundratals personer stormar in genom varuhuset för att fynda. Vad är då tröskeln för att VR ska få ett riktigt bra genomslag? Enligt Emma Af Robson handlar det dels om hårdvarutvecklingen, som fortfarande har en bit kvar, men även om själva innehållet. 

– Vad finns det för innehåll som lockar in människor och gör det enkelt för människor? För två år sen var VR headset årets julklapp - och sen då? Var ska man hitta sitt innehåll? säger Emma af Robson.

Röster har höjts inom filmindustrin att VR aldrig kommer fungera för film, då det ofta bygger på ett linjärt berättande, men Emma Af Robson är av motsatt uppfattning. 

– Det är så lämpligt för film. Jag är nästan förvånad att inte fler har klivit in i det här mediet. Virtual reality gör det möjligt att titta på samma film om och om igen, det måste vara det mest drömlika scenariot för de som gör film. Om du tittar på en film kan du följa med en viss personen och se vad som händer utifrån dens perspektiv. Du kan också följa med en helt annan person. Så istället för att titta på en film så står du plötsligt i den. Jag ser film som en av de stora vinnarna i det här.

Lyssna här:

Acast: https://www.acast.com/underfemton
Itunes: https://itunes.apple.com/se/podcast/under-femton/id1308970937?mt=2

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt