Vilka annonser dras ögonen mot?

2018-01-08 07:00  

PODD. Allt om hur eye tracking påverkar marknadsföringsbranschen i senaste avsnittet av Under 15.

"Under 15" är podden för dig som vill lära dig lite om mycket på under femton minuter. Podden görs av Henric Smolak, som till vardags arbetar på mediatech-bolaget Strossle.

I avsnitt åtta intervjuas Emelie Löfdahl från eye tracking-företaget Tobii.

Med hjälp av en liten kamera som tar 50 – 1200 bilder per sekund och avancerade algoritmer vet vi plötsligt vad människor tittar på. Det handlar om eye tracking-teknik.

Eye tracking gör det möjligt för medieföretag att följa läsarbeteenden på en helt ny detaljnivå. Vilka annonser dras ögonen mot? Vilka annonser undviker användaren aktivt? Vad var det sista läsaren tittade på innan fönstret stängdes ner? Tidigare fick vi gissa, idag kan vi få svaret.

– Det är detta som är så spännande, att kunna veta vad som fångar vår uppmärksamhet, säger Emelie Löfdahl, produktdirektör på Tobii.

Eye tracking-teknologin lär oss också hur människor lever. Det blir möjligt att följa människors beteende under flera dygn. Med den insamlade datan kan vi sedan avgöra hur tid fördelas mellan onlineaktiviter, enheter och andra sysslor i och utanför hemmet.

– Bland annat har vi sett att reklampauser på TV ofta triggar offlinebeteenden som att plocka i ordning eller städa snarare än att ta upp en andra skärm och surfa, säger Emelie Löfdahl.

Med hjälp av eye tracking skulle också nya betalmodeller inom annonsindustrin kunna uppstå. Plötsligt är det möjligt att ta betalt för när personen verkligen tittar på annonsen och inte bara när han eller hon skulle kunna se den. Ögonen skulle också kunna visa vilka typer av intryck vi fått av en annons.

– Eye tracking kan mäta hur vi upplever budskap, och om vi har fokus på något, säger Emelie Löfdahl

Lyssna på avsnitt åtta av Under femton för att få en grundkurs i hur ögonen kommer forma vår framtid.

Lyssna här:

Acast: https://www.acast.com/underfemton

Itunes: https://itunes.apple.com/se/podcast/under-femton/id1308970937?mt=2

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt