Under 15: "Många säger att tv fortfarande går jättebra, men det är för att de dör långsammast"

PODD. "Under 15" träffar Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm som skrev årets marknadsföringsbok “Bang for the buck”. En bok om hur marknadsförare ska navigera sig fram för att lyckas med framtidens marknadsföring.

"Under 15" är podden för dig som vill lära dig lite om mycket på kort tid. Podden produceras i samarbete med​ ​Dagens​ Media och görs av Henric Smolak, som till vardags jobbar på medietech-företaget Strossle.

Erik Modig menar många har svårt att verkligen förstå den revolution digitaliseringen inneburit för företags marknadsföring. Kunden har på riktigt fått makten för vilken exponering han eller hon ska utsätta sig för och acceptera, det gör det allt svårare för företag och organisationer att köpa till sig kännedom eller effekter. 

– Det här tycker jag vi pratar för lite om, logiken för vilka möjligheter varumärken har idag har förändrats drastiskt. Jag tror inte många har tänkt över det. Många säger att tv fortfarande går jättebra, men det är för att de dör långsammast. 

Erik Modig har därför tagit fram en "påverkansmatris" som han menar kan användas för att förstå vilket jobb marknadsföringen ska göra, så att marknadsförare kan få ut mer av sin marknadsföring. 

Lyssna på hela podden för att lära dig mer om påverkansmatrisen, framtidens varumärken och vilka trender Erik Modig ser från sin forskning för framtidens bolag. Allt, som vanligt, på under 15 minuter: 

 

Du kan även hitta Under Femton här:

Acast: Under 15Itunes: Under 15Spotify: Under 15

Publicerad 2018-06-18 04.30Uppdaterad 2018-06-18 06.11

Ämnen i artikeln: