Gå direkt till textinnehållet

Under 15: "I’ve got 99 problems but the web aint one"

Veckans avsnitt av "Under 15" gästas av digitala taktikern Jesper Åström.

PODD. "Under 15" har denna vecka träffat Jesper Åström. Han kallar sig själv digital taktiker, en som kommer in och tar över när strateger och kreatörer är klara. Jesper Åström tror att årets valrörelse kommer att bli smutsigare än någonsin, när partierna inte klarar att hålla fingrarna borta från användardata och skamgrepp.

"Under 15" är podden för dig som vill lära dig lite om mycket på kort tid. Podden produceras i samarbete med​ ​Dagens​ Media och görs av Henric Smolak, som till vardags jobbar på mediatech-företaget Strossle.

Digital transformation är något som stressar många stora företag ​idag​. Men vad betyder begreppet egentligen? Jesper Åström menar att det handlar om en förflyttning från en värld med institutioner till en ny värld där allting är mycket mer osäkert. Det enda vi vet är att vi måste vara lättrörliga och flytta fokus från att vara budgetårsdrivna till att blir nyttodrivna.

Att ha en webbplats eller finnas på Facebook är inte att vara transformerad digitalt. Riktig transformation kräver att man skapar nya affärsmodeller också. Facebook själva till exempel har ingen ny affärsmodell. De har applicerat en gammal mediemodell digitalt, men de är väldigt bra på att genomföra den.

Men vilka företag har då lyckats? Jesper Åström nämner Legos resa från att tillverka plastbitar till att producera film, Apples musiksatsning och Redbull, som​ ​idag​ tjänar mer på sin medieverksamhet än sina drycker.

Några som Jesper Åström tror inte kommer att hantera sina digitala transformation särskilt väl är de politiska partierna. Han har tidigare varit digital rådgivare åt flera partier men har valt att avstå under denna valrörelse.

– Jag är rädd för att årets val kommer att bli extremt smutsigt. Vi kommer att få se en stark fascistisk våg svepa över landet. De etablerade partierna kommer inte förstå hur de ska hantera de här känslorna, och då kommer de försöka slå tillbaka med samma mynt. Till exempel genom att använda sig av all denna data som finns, för att få folk att rösta som man vill. Partierna kommer att vara beredda att göra i princip vad som helst för att hindra att SD blir största parti i valet, säger Jesper Åström.

Lyssna här:

 

Acast: Under 15Itunes: Under 15Spotify: Under 15

Publicerad 2018-06-04 04.30Uppdaterad 2018-06-04 05.50

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: