Under 15: Alla borde befolka sitt varumärke med Storytelling

2018-01-02 13:59  
Möt Matts Heijbel i "Under 15".

PODD. Henric Smolak träffar Matts Heijbel som introducerade Storytelling i Sverige: "Utan berättelser så finns inte organisationerna, man går helt enkelt under".

​"Under 15" är podden för dig som vill lära dig lite om mycket på under femton minuter. Podden produceras av Henric Smolak, som till vardags arbetar på mediatech-bolaget Strossle.

I veckans "Under 15" träffar Henric Smolak Matts Heijbel som utvecklade och introducerade Storytelling i Sverige i början av 2000-talet.

Berättelserna är en del av ditt varumärkes kulturkapital. Därför har Henric Smolak träffat Matts Heijbel i dagens avsnitt av “Under 15”. Matts utvecklade och introducerade Corporate Storytelling i Sverige i början av 2000-talet och jobbar fortfarande aktivt med det. 

Berättelser finns alltid i organisationen och och kan därför skördas, förpackas och användas. Inte bara som ren marknadsföring utan även i varumärkesbyggande, interninformation, ledarskap  och rekryteringssammanhang.

– Alla kulturer hålls samman av berättelser, det är uppenbart för oss när vi pratar om en stam i amazonas eller samisk kultur men det är precis lika sant när det gäller företag och organisationer, säger Matts Heijbel.

Enligt Matts hålls varje företag och organisation samman och utvecklas med hjälp av berättelser. Det ska handla om sanna berättelser i och om organisationen och dess varor och tjänster. Genom att arbeta med storytelling kan siffror, diagram och olika juridiska framställningar ersättas av berättelser.

– Utan berättelser så finns inte organisationerna, man går helt enkelt under, säger Matts Heijbel

Genom att börja se på ditt varumärke eller din organisation med berättande glasögon får du ett helt nytt verktyg för att nå ut med ditt budskap på ett sätt att människor förstår och engageras. Gå från traditionella beskrivningar och betrakta istället din organisation som en stam, by eller tribe.

– Alla företag och organisationer är människor, och människan är ett berättande djur. Det borde finnas kulturchefer på organisationer, säger Matts Heijbel.

Lyssna här:

Acast: https://www.acast.com/underfemton

Itunes: https://itunes.apple.com/se/podcast/under-femton/id1308970937?mt=2

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt