Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Under 15

"Trenderna går så fort och kidsen har stenkoll"

PODD. Henric Smolak träffar strategikonsulten och författaren Karin Zingmark som lär dig allt om ledarskap i en digital värld.


Publicerad: 22 Januari 2018, 06:00
Uppdaterad: 22 Januari 2018, 06:48

Strategikonsulten och författaren Karin Zingmark.

"Under 15" är podden för dig som vill lära dig lite om mycket på under femton minuter. Podden produceras av Henric Smolak.

I dagens avsnitt av "Under 15" träffar han strategikonsulten och författaren Karin Zingmark som upplyser om hur ledarskap och kommunikation fungerar i en digital värld.

Karin Zingmark menar att hierarkiska organisationer kommer från en tid då samhället såg annorlunda ut och chefen hade svar på alla frågor. Den digitala arbetsplatsen har istället en platt struktur där ledare faciliterar förändring istället för att försöka svara på hur själva förändringen ska gå till.

– Tekniken möjliggör nätverksstrukturer, säger Karin Zingmark.

Att dagens arbetet sker mer nätverksbaserat gör att det blir viktigare för företag att sätta ramar med ett tydligt syfte för företaget och en stark värdegrund.

– Den nya generationen är vana vid att springa fritt och att samarbeta oavsett tid och plats, och det är en sjukt härlig kraft som vi måste släppa lös, säger Karin Zingmark.

Ett tydligt exempel är kommunikationsavdelningens roll på företaget. Från att ha varit en centraliserad funktion för kommunikation och budskap handlar det nu om motsatsen: att försöka decentralisera kommunikationen så att alla kan bidra till varumärket.

– Det är därför bolagets ramverk med värderingar och varumärke är så viktigt idag, annars kan det gå fel, säger Karin Zingmark.

Digitaliseringen leder till en så hög förändringstakt att det är svårt att fatta beslut på historiska data. Ett exempel är trender bland barn och tonåringar där det under loppet av ett par år har varit hippt med allt från slajm till fidget spinners och ​squishies.

– Trenderna går så fort, och kidsen har stenkoll, för att de följer rätt personer, företagen hinner inte med eftersom de fattar sina beslut på historiska data. Det blir därför nästan pinsamt när man ser att företag beställer fidget spinners när de inte längre är aktuella, säger Karin Zingmark. 

Lyssna här:

 

Acast:  https://www.acast.com/underfemton

Itunes:  https://itunes.apple.com/se/podcast/under-femton/id1308970937?mt=2

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.