Så ska e-sporten bota nätklimatet

PODD. Veckans avsnitt av "Under 15" gästas av e-sportstjärnan Emil "Heaton" Christensen, som menar att nätklimatet har att vinna på att e-sporten tas på allvar.

"Under 15" är podden för dig som vill lära dig lite om mycket på kort tid. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, försäljningschef på mediatech-företaget Strossle.

Henric Smolak träffar den här veckan Emil "Heaton" Christensen, ett av världens första e-sportproffs. Han menar att det är dags att släppa in e-sporten i hela samhället och ta vara på den positiva kraft den är i många människor liv. 

Året är 2003, Emil ‘HeatoN’ Christensen har precis landat i Peking. När han lämnar planet med sitt Counter-Strike lag tas de emot som superstjärnor. 1000 fans väntar på flygplatsen, livvakter står redo, vägar är avspärrade och Pekings borgmästare vill äta middag med hela laget.

– Vi trodde vi skulle mötas av vår lilla guide, det blev ett surrealistiskt uppvaknande, säger "Heaton" i podden.  

Emil Christensen menar att e-sporten länge avfärdats som något oseriöst bland dem som inte spelar själva.

– Vi missar hela det där fina föreningslivet som man skulle kunna få om e-sport blev en officiell sport, jag tror att många föräldrar skulle engagera sig, jag tror det skulle bli bättre klimat på nätet, för nu bryr sig många föräldrar inte om vad deras barn gör på nätet.

Att e-sport inte riktigt har slått igenom ännu som ett attraktivt forum för marknadsförare menar Emil Christensen beror på okunskap och dålig förståelse för vad och hur man bör marknadsföra sig i dessa kanaler.

– Det finns inga andra medieutrymmen i världen där man kan få så stor exponering till lägre pris. Vi i branschen måste bara göra det enklare att köpa utrymmen och visa vägen när det gäller hur marknadsförare bör agera inom e-sport.

Lyssna här:

 

Du hittar "Under 15" även här:

Acast:  Under 15

Itunes:  Under 15

Spotify:  Under 15

Publicerad 2018-04-23 05.00Uppdaterad 2018-04-23 06.53