"Kommersiellt innehåll ska hålla minst lika hög kvalitet"

2017-12-11 06:00  
Josefine Kvarnström, ansvarig för Schibsted brand studio.

PODD. Skillnaden mellan kommersiellt och redaktionellt innehåll har aldrig varit mindre – hur hanterar mediehusen detta?

Podden “Under 15” träffar Josefine Kvarnström som är ansvarig för Schibsteds brand studio, den del av Schibsted som jobbar med kommersiellt innehåll. I avsnittet fördjupar sig Josefin Kvarnström och Henric Smolak i frågan om hur en publicist ska hantera kommersiellt kontra redaktionellt innehåll. 

De flesta publicister är till stor del annonsfinansierade och frågan om distinktionen mellan försäljning och redaktion är nog lika gammal som tidningsbranschen. Idag skapar annonsörer innehåll som är inspirerat av hur publicister brukar skriva, samtidigt är tidningars native advertising-affär större än någonsin, det har gjort att frågan om skillnaden mellan kommersiellt och redaktionellt innehåll är mer aktuell än någonsin. 

Josefin Kvarnström säger att det alltid måste råda vattentäta skott mellan den kommersiella delen av en publicist och den redaktionella. Därför jobbar sällan journalister hos större publicister med både kommersiellt och redaktionellt innehåll. Skulle åtskillnaden erodera menar Josefin Kvarnström att trovärdigheten skulle förstöras.

– Det redaktionella innehållet är anledningen till att folk besöker och läser nyhetstjänster, säger hon.

Samtidigt som många publicister säger sig vara noggranna med åtskillnaden har skillnaden för en konsument aldrig varit mindre än nu. 

– Vi vill att det kommersiella innehållet ska hålla minst lika hög kvalitet som det redaktionella innehållet. Då blir det faktiskt just en del av sajten och bidrar till upplevelsen. 

Enligt Josefine Kvarnström är nyckeln tydlig annonsmärkning för att behålla trovärdigheten och på ett tydligt sätt klargöra för konsumenten när det gäller kommersiellt innehåll.  

Många företag försöker se sig själva som publicister men det är få som verkligen lyckats. Det företag som kanske lyckats bäst är Red Bull som skapat ett eget mediehus med innehåll som uppskattas världen över. 

– Det är bra det Red Bull gjort, de pratar ju väldigt sällan om sina produkter utan tillhandahåller content till världen som vi aldrig skulle fått ta del av om det inte vore för dem.

"Under 15" är podden för dig som vill lära dig lite om mycket på under femton minuter. Den produceras av Henric Smolak, som till vardags arbetar på mediatech-bolaget Strossle.

Podden hittar du även här:

Acast: https://www.acast.com/underfemton

Itunes: https://itunes.apple.com/se/podcast/under-femton/id1308970937?mt=2

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt