"Hur ser mediebyråns framtida roll ut?"

2018-02-05 07:00  
Ali Tajbaksh, vd på Omnicom, gästar senaste avsnittet av podden "Under 15".

PODD. I senaste avsnittet av "Under 15" träffar Henric Smolak Ali Tajbakhsh, vd på Omnicom, och diskuterar morgondagens mediebyrå.

"Under 15" är podden för dig som vill lära dig lite om mycket på kort tid. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, som till vardags jobbar på mediatech-företaget Strossle.

I avsnitt 12 av "Under 15" diskuterar Henric Smolak framtidens byrå med Ali Tajbakhsh, vd på Omnicom.

Marknadsföringsvärlden har förändrats i rekordtakt de senaste tio åren. Facebook och Google har fått en central plats i alla kampanjer och mediebudgetar, samtidigt som det uppstår nya annonsformat. Fokus handlar allt mer om att skapa innehåll mottagaren uppskattar och vill konsumera istället för att trycka upp ett budskap i ansiktet på mottagaren. Mitt i denna förändring hittar vi mediebyråerna, som hela tiden förändrar sin affär till den nya marknadsföringskartan.

Vad skulle du säga är de största skillnaderna mellan den historiska och den moderna mediabyrån? 

– Jag skulle säga att det gått från att vara väldigt investmentdrivet till att med åren blivit mer strategidrivet och nu handlar det i högre utsträckning om orchestration, att få ihop helheten, säger Ali Tajbakhsh.

Hur tror du att medielandskapet kommer se ut om fem år? 

Teknik kommer spela en större roll, det tror jag alla kan skriva under på. Sen exakt hur saker och ting kommer att bli, är svårt att sia om. Det jag tycker är mest intressant är hur balansen mellan globala och mer lokala aktörer kommer vara. 

Är det viktigt att en mediebyrå är oberoende? 

– Det är otroligt viktigt, såpass att jag skulle säga att det borde vara ett krav från kunden sida. Ska du vara en rådgivare måste du kunna bevisa att du har en oberoende ställning där det du rekommenderar det som är bäst för kunden.

Vi går från en push-era, det vill säga, där vi tryckt ut reklam och budskap till marknaden, till en pull-marknad, hur tror du att mediebyrån kommer förhålla sig till att skapa innehåll till digitala aktiviteter som inte är push? 

– Jag tror att i slutändan handlar det om att utveckla sin affär för att fortsätta vara relevant, exempelvis en mediebyrå som i stor utsträckning kommer från medieköp behöver ha bra och rätt innehåll för att nå resultat. Då blir det ett naturligt steg att ta en contentaffär som säkerställer att rätt innehåll för kunderna. 

Kommer det finnas mediebyråer, digitala byråer eller kommer allt någonstans mötas i någon form av full-house agency? 

– Det kommer nog finnas olika typer av byråer även inom fem år, men jag tror begreppen och vad alla gör kommer röra sig mer mot mitten. Definitionen eller uppfattningen av vad en mediebyrå gör kommer definitivt att förändras ännu mer, säger Ali Tajbakhsh, vd på Omnicom.

Lyssna här:

Acast: https://www.acast.com/underfemton

Itunes: https://itunes.apple.com/se/podcast/under-femton/id1308970937?mt=2

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt