Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Under 15

"GDPR innebär stora krav på förberedelser"

PODD. Henric Smolak träffar Carolina Hellström, director på BearingPoint, och går igenom vad företag måste tänka på för att hantera data på ett korrekt sätt inför GDPR.


Publicerad: 15 Januari 2018, 06:00
Uppdaterad: 12 Januari 2018, 15:19

"Jag tror att det inom några år kommer finnas aktörer som samlar all persondata och ger andra möjligheter att prenumerera på datan där man som privatperson centralt kan styra vilka som har tillgång till din data", säger Carolina Hellström.

"Under 15" är podden för dig som vill lära dig lite om mycket på under femton minuter. Podden produceras av Henric Smolak.

25:e maj 2018 är en dag alla som jobbar med marknadsföring och media bör lägga på minnet. Det är nämligen då som General Data Protection Regulation, också känd som GDPR, träder i kraft. I dagens avsnitt av Under 15 träffar Henric Smolak Carolina Hellström som är director på BearingPoint. Carolina går igenom vad företag måste tänka på för att hantera data på ett korrekt sätt efter GDPR och i framtiden.

I Sverige finns redan personuppgiftslagen (PUL) som till viss del reglerar samma saker som GDPR. Det nya europeiska direktivet har dock en strängare tolkning på vad som gäller data och risken för stora bötesbelopp är mycket större. Böterna kan uppgå till så mycket som 20 miljoner euro eller 4 procent av omsättningen. Det är också så att ett företag kan bli bötfällt direkt, det vill säga utan en chans till rättelse.

GDPR reglerar också rätten att bli bortglömd. Det vill säga att en konsument alltid kan kräva att hans eller hennes data ska kunna raderas.Hur förbereder man sig då för GDPR? Carolina Hellström föreslår att man ska dela upp sina insatser i tre perspektiv: Ett legalt-, ett process- och ett IT-perspektiv.

– Här finns mycket jobb att göra, många företag sitter i system där de har data på flera olika ställen, säger Carolina Hellström.

Carolina tror vidare att GDPR kommer förändra vårt samhälle i grunden gällande vilka som äger och hanterar data.

– Jag tror att det inom några år kommer finnas aktörer som samlar all persondata och ger andra möjligheter att prenumerera på datan där man som privatperson centralt kan styra vilka som har tillgång till din data.

GDPR är endast början en större samhällsförändring. Data går att kapitalisera på redan idag och i och med det kommer det komma fler lagar och direktiv inom kort på hur vi hanterar data.

Lyssna här:

Acast: https://www.acast.com/underfemton

Itunes: https://itunes.apple.com/se/podcast/under-femton/id1308970937?mt=2

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.