"Ett mål man aldrig kommer nå"

2018-05-07 07:00  
Erik Engellau-Nilsson, vd på Norrsken Foundation, gästar Henric Smolak i "Under 15".

PODD. "Under 15" möter Erik Engellau-Nilsson som är vd på Norrsken Foundation. I avsnittet berättar han om impact entrepreneurship, kapitalismens kraft och en vision om att skapa en bättre värld. 

"Under 15" är podden för dig som vill lära dig lite om mycket på kort tid. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, försäljningschef på mediatech-företaget Strossle.

Erik Engellau-Nilsson är Klarna-toppen som efter en cancerdiagnos flyttade hem till Sverige och valde att ifrågasätta sina prioriteringar i livet. Idag är han vd på Norrsken Foundation som investerar i vad de kallar impact entrepreneurship: startups med affärsmodeller som kan förbättra världen och tjäna pengar på samma gång. Exempel på bolag som Norrsken Foundation investerat i är Karma, som minskar restaurangers matsvinn och QuizRR som hjälper företag att ta ett socialt ansvar och utbilda sina fabriksarbetare i länder som Bangladesh.

– Att ha entreprenörskap som drivande kraft och sen hitta lösningar som kan skalas med teknik tror vi är nyckeln till att bekämpa många av de stora problem världen står inför. Det kan vara allt ifrån klimatfrågan till ökad ojämlikhet till fetmaepidemier till cancer till sjukdomar, säger Erik Engellau-Nilsson.

Han menar att den drivkraft som finns inom entreprenörskap och techbolag generellt är otroligt stark och Norrsken Foundation har som mål att samma drivkrafter ska kunna användas för att göra världen bättre.

– Vår vision på Norrsken är att skapa en värld som är optimerad för både människor och planeten, och det är egentligen ett mål man aldrig kommer nå därför att den balansen kommer hela tiden ändras eller justeras. Sättet som vi konkret jobbar mot det här målet är skapa vad vi kallar impact unicorns, bolag som positivt påverkar 1 miljard människor, säger Erik Engellau-Nilsson.

Kommer det bli mer fokus på hållbarhet i produkter och entreprenörskap istället för att exempelvis bara maximera vinst? 

Helt säkert, det är en av de starkaste trenderna vi ser i samhället idag, vi har gått ifrån att under sjuttio-, åttio- och nittiotalet leva under Milton Friedman-doktrinen där allt handlar om att maximera avkastningen till att leva i en värld där människor söker en mening. Inte bara privat utan professionellt också, säger Erik Engellau Nilsson i podden. 

 

Du hittar "Under 15" även här:

Acast: Under 15

Itunes: Under 15

Spotify: Under 15

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt