"Den ultimata filterbubblan var kompisarna vid kiosken"

2018-01-29 07:00  
Internetgurun Joakim Jardenberg.

PODD. I nya avsnittet av "Under 15" förklarar föreläsaren Joakim Jardenberg varför kritiken mot Facebook och Google är missriktad.

"Under 15" är podden för dig som vill lära dig lite om mycket på kort tid. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, som till vardags jobbar på mediatech-företaget Strossle.

I dagens avsnitt av "Under 15" bjuds på en riktig internetbonanza när Henric Smolak träffar internetgurun Joakim Jardenberg. I avsnittet diskuteras internets påverkan på medielandskapet, historiskt och i framtiden. Joakim Jardenberg beskriver sig själv som Sveriges nyfiknaste människa och är i dag senior rådgivare, föreläsare och affärsängel. 

I dag är det vanligt att Facebook och Google kritiseras för att blivit för stora och ondskefulla. Joakim Jardenberg menar att kritiken är missriktad om man tar hänsyn till komplexiteten i deras uppdrag. Facebook, med över 2 miljarder användare, försöker tillfredsställa alla, samtidigt som de kritiseras av mediehus som känner sig orättvist behandlade. Google försöker indexera hela världens information.

– Jag tycker vi är lite oschyssta när vi klankar på dem och inte förstår vilka utmaningar de står inför. De traditionella medierna klarade ju inte ens att underhålla sina kommentarsfält, tänk dig då att ha 2 miljarder användare som skriver kommentarer, säger Joakim Jardenberg.

Plattformar som Facebook och Google har beskyllts för att skapa filterbubblor, men Joakim Jardenberg menar att vi lämnat den största bubblan bakom oss.

– Den ultimata filterbubblan var dina kompisar vid kiosken, att bara ha en tv-kanal och en morgontidning. 

Även om filterbubblor kan uppstå rent tekniskt menar Joakim Jardenberg att det aldrig har varit så lätt att ta sig ur dem då all information finns ett knapptryck bort. 

– Vi pratar så mycket om filterbubblan men så lite om hur vi tar oss ur den, säger Joakim Jardenberg.

Sen internets uppkomst har vi sett tjänster komma och gå, frågan är om Facebook blivit för stora för sitt eget bästa. Joakim tror fortsatt på Facebook eftersom det är så krångligt att byta social plattform jämfört med exempelvis sökmotor. Våra konsumtionsvanor på internet förändras också snabbt. Den största förändringen kan vara distributionen där det blir allt mer ovanligt att besöka publicisternas egna sidor aktivt. 

– Där är Kit rätt på det, som är osentimentala till sin egna plattform, säger Joakim Jardenberg. 

Joakim tror att mediehus måste vänja sig vid att distribuera sitt innehåll på andra plattformar. Han tror inte på att framtidens digitala landskap kommer tillåta mediehusens plattformar att finnas kvar i samma strukturer. 

– Jag tror att vi kommer ha en rikstidning, istället för fyra som vi har idag. Jag tror även public service kommer bli mer ett produktionshus snarare än en plattform, så frågan är egentligen vad vi menar med att finnas kvar, säger Joakim Jardenberg.

Lyssna här:

Acast: https://www.acast.com/underfemton

Itunes: https://itunes.apple.com/se/podcast/under-femton/id1308970937?mt=2

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt