"Delningsekonomins framfart är ostoppbar"

PODD. I det senaste avsnittet av "Under 15" träffar ni Sverigechefen för samåkningstjänsten Heetch, Hicham Larhnimi, som pratar om delningsekonomi.

"Under 15" är podden för dig som vill lära dig lite om mycket på kort tid. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, som till vardags jobbar på mediatech-företaget Strossle.

I det veckans avsnitt av "Under 15" handlar det om delningsekonomi när Henric Smolak träffar sverigechefen för samåkningstjänsten Heetch, Hicham Larhnimi. 

Delningsekonomin handlar i grunden om att privatpersoner ska kunna köpa och hyra produkter och tjänster av varandra istället för att ha ett företag som agerar mellanhand. De senaste åren har utbudet av plattformar som möjliggör delning fullkomligt exploderat. De mest kända applikationerna är plattformar som Airbnb och Uber. 

Många delningsplattformar möter motstånd från etablerade aktörer när de försöker etablera sig och här är Heetch inget undantag. Heetch befinner sig i en gråzon huruvida deras samåkningstjänst ska klassas som taxi eller inte.

Hicham Larhnimi menar att Heetch koncept, där förarna aldrig får tjäna mer än 40.000 per år och priserna sätts fritt mellan kund och förare, inte ska ses som ett hot mot taxibranschen 

– Vi vill inte bli en konkurrent utan ett komplement till den befintliga sektorn.

Enligt Hicham Larhnimi finns flera skäl till att att delningsekonomin är positiv för samhället – såsom hållbarhet, ekonomi och integration. Hållbarhetsaspekten är något även mer etablerade varumärken börjat anamma. 

– Vi ser även att bilbolagen rör sig åt det hållet, Volvo bygger in carsharing i bilarna där man som privatperson kan hyra ut bilen till någon medan man är på jobbet. 

I Europa är det egentligen bara boende och transport där delningsekonomin kommit långt i sin utveckling, men fler sektorer kan stå på tur

– Jag tycker ett bra exempel är det svenska företaget Tiptapp som helt enkelt gör det enkelt för personer att få skräp bortforslat, något som annars är ganska krångligt och något myndigheter verkar ha stora problem med. 

Delningsekonomin kan också vara skoningslös mot de företag som redan är i en etablerad bransch. Hicham tror exempelvis inte taxibranschen kommer finnas kvar i sin nuvarande form om tio år.

– De hänger inte med i tekniken helt enkelt. Inom några år kommer du kunna ta dig från norra till södra Manhattan för några enstaka dollar. Då har vi inte ens tagit självkörande bilar i beaktning, säger Hicham. 

Lyssna här:

 

Publicerad 2018-02-19 06.00Uppdaterad 2018-02-19 06.47

Ämnen i artikeln: