Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Under 15

Därför hade #metoo aldrig kunnat bli så stort utan sociala medier

Jonna Ekman och Henric Smolak i "Under 15".

PODD. I veckans avsnitt av "Under 15" träffar Henric Smolak Kits marknadschef Jonna Ekman. Samtalet handlar om hur företag och publicister bör förhålla sig till sociala kanaler som Facebook. Duon diskuterar även filterbubblan, sociala plattformars påverkan på demokratin och sociala fenomen som #metoo.


Publicerad 2017-11-27 05:00

Ämnen i artikeln:

Under 15

Dela artikeln:

Över​ ​80​ ​procent​ ​av​ ​svenskarna​ ​använder​ ​aktivt​ ​sociala​ ​medier​ ​idag​ ​vilket​ ​gör​ ​det​ ​svårt​ ​för företag​ ​att​ ​utesluta​ ​i​ ​sin​ ​kommunikationsstrategi.​ ​Många​ ​upplever​ ​en​ ​osäkerhet​ ​kring exempelvis​ ​Facebooks​ ​algoritmer​ ​och​ ​vilket​ ​innehåll​ ​som​ ​premieras​.

​Jonna​ ​Ekmans recept​ ​är​ ​enkelt.​ ​Det​ ​handlar​ ​om​ ​att​ ​skapa​ ​bra​ ​och​ ​relevant​ ​innehåll​ ​för​ ​användaren.

– Vår​ ​grundidé​ ​är​ ​att​ ​vi​ ​och​ ​de​ ​sociala​ ​plattformarna,​ ​i​ ​det​ ​här​ ​fallet​ ​pratar​ ​vi​ ​om​ ​Facebook, har​ ​samma​ ​målsättning;​ ​att​ ​ge​ ​så​ ​relevant​ ​innehåll​ ​som​ ​möjligt​ ​för​ ​konsumenten.​ ​Så​ ​länge​ ​vi gör​ ​det​ ​kommer​ ​vi​ ​alltid​ ​kunna​ ​få​ ​den​ ​räckvidden​ ​som​ ​innehållet​ ​förtjänar,​ ​säger​ ​hon. 

Medan​ ​det​ ​är​ ​relevant​ ​att​ ​veta​ ​hur​ ​man​ ​distribuerar​ ​innehåll​ ​på​ ​ett​ ​bra​ ​sätt​ ​kommer​ ​det​ ​aldrig kunna​ ​väga​ ​upp​ ​den​ ​effekt​ ​som​ ​bra​ ​innehåll​ ​har.​ ​Om​ ​en​ ​begåvad​ ​distributör​ ​kan​ ​höja effekten​ ​tio​ ​gånger​ ​kan​ ​kvalitén​ ​på​ ​innehållet​ ​höja​ ​effekten​ ​tusen​ ​gånger.

Sociala​ ​plattformar​ ​har​ ​kritiserats​ ​för​ ​att​ ​kunna​ ​vara​ ​ett​ ​hot​ ​mot​ ​demokratin,​ ​samtidigt​ ​finns en​ ​annan​ ​sida,​ ​där​ ​exempelvis​ ​rörelser​ ​som​ ​#metoo​ ​fått​ ​ett​ ​enormt​ ​genomslag​ ​som​ ​är​ ​svårt och​ ​se​ ​att​ ​det​ ​skulle​ ​fått​ ​utan​ ​dessa​ ​aktörer. 

– Det​ ​är​ ​det​ ​som​ ​är​ ​de​ ​globala​ ​plattformarnas​ ​stora​ ​demokratiska​ ​skattkista,. att​ ​de kopplar​ ​ihop​ ​människor​ ​över​ ​världen​ ​och​ ​kan​ ​få​ ​en​ ​liten​ ​röst​ ​att​ ​bli​ ​hörd​ ​i​ ​hela världen.​ ​Effekten​ ​av​ ​distributionen​ ​är​ ​så​ ​kraftig​ ​att​ ​den​ ​kan​ ​skapa​ ​en​ ​hel​ ​revolution.

Lyssna​ ​på​ ​dagens​ ​avsnitt​ ​av​ ​"Under​ ​15"​ ​för​ ​att​ ​lära​ ​dig​ ​mer​ ​om​ ​social​ ​distribution,​ ​journalistik och​ ​filterbubblan.

"Under​ ​15​" ​är​ ​podden​ ​för​ ​dig​ ​som​ ​vill​ ​lära​ ​dig​ ​lite​ ​om​ ​mycket​ ​på​ ​under​ ​femton​ ​minuter​ ​och drivs​ ​av​ ​Henric​ ​Smolak,​ ​som​ ​till​ ​vardags​ ​arbetar​ ​på​ ​mediatechbolaget​ ​Strossle.

 

 

Podden hittar du även på:

Acast:  https://www.acast.com/underfemton

Itunes:  https://itunes.apple.com/se/podcast/under-femton/id1308970937?mt=2

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.