Gå direkt till textinnehållet

Därför hade #metoo aldrig kunnat bli så stort utan sociala medier

Jonna Ekman och Henric Smolak i "Under 15".

PODD. I veckans avsnitt av "Under 15" träffar Henric Smolak Kits marknadschef Jonna Ekman. Samtalet handlar om hur företag och publicister bör förhålla sig till sociala kanaler som Facebook. Duon diskuterar även filterbubblan, sociala plattformars påverkan på demokratin och sociala fenomen som #metoo.

Över​ ​80​ ​procent​ ​av​ ​svenskarna​ ​använder​ ​aktivt​ ​sociala​ ​medier​ ​idag​ ​vilket​ ​gör​ ​det​ ​svårt​ ​för företag​ ​att​ ​utesluta​ ​i​ ​sin​ ​kommunikationsstrategi.​ ​Många​ ​upplever​ ​en​ ​osäkerhet​ ​kring exempelvis​ ​Facebooks​ ​algoritmer​ ​och​ ​vilket​ ​innehåll​ ​som​ ​premieras​.

​Jonna​ ​Ekmans recept​ ​är​ ​enkelt.​ ​Det​ ​handlar​ ​om​ ​att​ ​skapa​ ​bra​ ​och​ ​relevant​ ​innehåll​ ​för​ ​användaren.

– Vår​ ​grundidé​ ​är​ ​att​ ​vi​ ​och​ ​de​ ​sociala​ ​plattformarna,​ ​i​ ​det​ ​här​ ​fallet​ ​pratar​ ​vi​ ​om​ ​Facebook, har​ ​samma​ ​målsättning;​ ​att​ ​ge​ ​så​ ​relevant​ ​innehåll​ ​som​ ​möjligt​ ​för​ ​konsumenten.​ ​Så​ ​länge​ ​vi gör​ ​det​ ​kommer​ ​vi​ ​alltid​ ​kunna​ ​få​ ​den​ ​räckvidden​ ​som​ ​innehållet​ ​förtjänar,​ ​säger​ ​hon. 

Medan​ ​det​ ​är​ ​relevant​ ​att​ ​veta​ ​hur​ ​man​ ​distribuerar​ ​innehåll​ ​på​ ​ett​ ​bra​ ​sätt​ ​kommer​ ​det​ ​aldrig kunna​ ​väga​ ​upp​ ​den​ ​effekt​ ​som​ ​bra​ ​innehåll​ ​har.​ ​Om​ ​en​ ​begåvad​ ​distributör​ ​kan​ ​höja effekten​ ​tio​ ​gånger​ ​kan​ ​kvalitén​ ​på​ ​innehållet​ ​höja​ ​effekten​ ​tusen​ ​gånger.

Sociala​ ​plattformar​ ​har​ ​kritiserats​ ​för​ ​att​ ​kunna​ ​vara​ ​ett​ ​hot​ ​mot​ ​demokratin,​ ​samtidigt​ ​finns en​ ​annan​ ​sida,​ ​där​ ​exempelvis​ ​rörelser​ ​som​ ​#metoo​ ​fått​ ​ett​ ​enormt​ ​genomslag​ ​som​ ​är​ ​svårt och​ ​se​ ​att​ ​det​ ​skulle​ ​fått​ ​utan​ ​dessa​ ​aktörer. 

– Det​ ​är​ ​det​ ​som​ ​är​ ​de​ ​globala​ ​plattformarnas​ ​stora​ ​demokratiska​ ​skattkista,. att​ ​de kopplar​ ​ihop​ ​människor​ ​över​ ​världen​ ​och​ ​kan​ ​få​ ​en​ ​liten​ ​röst​ ​att​ ​bli​ ​hörd​ ​i​ ​hela världen.​ ​Effekten​ ​av​ ​distributionen​ ​är​ ​så​ ​kraftig​ ​att​ ​den​ ​kan​ ​skapa​ ​en​ ​hel​ ​revolution.

Lyssna​ ​på​ ​dagens​ ​avsnitt​ ​av​ ​"Under​ ​15"​ ​för​ ​att​ ​lära​ ​dig​ ​mer​ ​om​ ​social​ ​distribution,​ ​journalistik och​ ​filterbubblan.

"Under​ ​15​" ​är​ ​podden​ ​för​ ​dig​ ​som​ ​vill​ ​lära​ ​dig​ ​lite​ ​om​ ​mycket​ ​på​ ​under​ ​femton​ ​minuter​ ​och drivs​ ​av​ ​Henric​ ​Smolak,​ ​som​ ​till​ ​vardags​ ​arbetar​ ​på​ ​mediatechbolaget​ ​Strossle.

 

 

Podden hittar du även på:

Publicerad 2017-11-27 05.00Uppdaterad 2017-11-27 13.41

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: