Därför​ ​hade​ ​#metoo​ ​aldrig​ ​kunnat​ ​bli​ ​så​ ​stort​ ​utan sociala​ ​medier

2017-11-27 06:00  
Jonna Ekman och Henric Smolak i "Under 15".

PODD. I​ ​veckans​ ​avsnitt​ av "Under 15" ​träffar​ ​Henric​ ​Smolak​ ​Kits​ ​marknadschef​ ​Jonna​ ​Ekman​. Samtalet handlar ​om​ ​hur företag​ ​och​ ​publicister​ ​bör​ ​förhålla​ ​sig​ ​till​ ​sociala​ ​kanaler​ ​som​ ​Facebook.​ ​Duon diskuterar​ ​även​ ​filterbubblan,​ ​sociala​ ​plattformars​ ​påverkan​ ​på​ ​demokratin​ ​och​ ​sociala fenomen​ ​som​ ​#metoo.

Över​ ​80​ ​procent​ ​av​ ​svenskarna​ ​använder​ ​aktivt​ ​sociala​ ​medier​ ​idag​ ​vilket​ ​gör​ ​det​ ​svårt​ ​för företag​ ​att​ ​utesluta​ ​i​ ​sin​ ​kommunikationsstrategi.​ ​Många​ ​upplever​ ​en​ ​osäkerhet​ ​kring exempelvis​ ​Facebooks​ ​algoritmer​ ​och​ ​vilket​ ​innehåll​ ​som​ ​premieras​.

​Jonna​ ​Ekmans recept​ ​är​ ​enkelt.​ ​Det​ ​handlar​ ​om​ ​att​ ​skapa​ ​bra​ ​och​ ​relevant​ ​innehåll​ ​för​ ​användaren.

– Vår​ ​grundidé​ ​är​ ​att​ ​vi​ ​och​ ​de​ ​sociala​ ​plattformarna,​ ​i​ ​det​ ​här​ ​fallet​ ​pratar​ ​vi​ ​om​ ​Facebook, har​ ​samma​ ​målsättning;​ ​att​ ​ge​ ​så​ ​relevant​ ​innehåll​ ​som​ ​möjligt​ ​för​ ​konsumenten.​ ​Så​ ​länge​ ​vi gör​ ​det​ ​kommer​ ​vi​ ​alltid​ ​kunna​ ​få​ ​den​ ​räckvidden​ ​som​ ​innehållet​ ​förtjänar,​ ​säger​ ​hon. 

Medan​ ​det​ ​är​ ​relevant​ ​att​ ​veta​ ​hur​ ​man​ ​distribuerar​ ​innehåll​ ​på​ ​ett​ ​bra​ ​sätt​ ​kommer​ ​det​ ​aldrig kunna​ ​väga​ ​upp​ ​den​ ​effekt​ ​som​ ​bra​ ​innehåll​ ​har.​ ​Om​ ​en​ ​begåvad​ ​distributör​ ​kan​ ​höja effekten​ ​tio​ ​gånger​ ​kan​ ​kvalitén​ ​på​ ​innehållet​ ​höja​ ​effekten​ ​tusen​ ​gånger.

Sociala​ ​plattformar​ ​har​ ​kritiserats​ ​för​ ​att​ ​kunna​ ​vara​ ​ett​ ​hot​ ​mot​ ​demokratin,​ ​samtidigt​ ​finns en​ ​annan​ ​sida,​ ​där​ ​exempelvis​ ​rörelser​ ​som​ ​#metoo​ ​fått​ ​ett​ ​enormt​ ​genomslag​ ​som​ ​är​ ​svårt och​ ​se​ ​att​ ​det​ ​skulle​ ​fått​ ​utan​ ​dessa​ ​aktörer. 

– Det​ ​är​ ​det​ ​som​ ​är​ ​de​ ​globala​ ​plattformarnas​ ​stora​ ​demokratiska​ ​skattkista,. att​ ​de kopplar​ ​ihop​ ​människor​ ​över​ ​världen​ ​och​ ​kan​ ​få​ ​en​ ​liten​ ​röst​ ​att​ ​bli​ ​hörd​ ​i​ ​hela världen.​ ​Effekten​ ​av​ ​distributionen​ ​är​ ​så​ ​kraftig​ ​att​ ​den​ ​kan​ ​skapa​ ​en​ ​hel​ ​revolution.

Lyssna​ ​på​ ​dagens​ ​avsnitt​ ​av​ ​"Under​ ​15"​ ​för​ ​att​ ​lära​ ​dig​ ​mer​ ​om​ ​social​ ​distribution,​ ​journalistik och​ ​filterbubblan.

"Under​ ​15​" ​är​ ​podden​ ​för​ ​dig​ ​som​ ​vill​ ​lära​ ​dig​ ​lite​ ​om​ ​mycket​ ​på​ ​under​ ​femton​ ​minuter​ ​och drivs​ ​av​ ​Henric​ ​Smolak,​ ​som​ ​till​ ​vardags​ ​arbetar​ ​på​ ​mediatechbolaget​ ​Strossle.

 

Podden hittar du även på:

Acast: https://www.acast.com/underfemton

Itunes: https://itunes.apple.com/se/podcast/under-femton/id1308970937?mt=2

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt