Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Under 15

Därför hade #metoo aldrig kunnat bli så stort utan sociala medier

Publicerad: 27 November 2017, 05:00
Uppdaterad: 27 November 2017, 13:41

Jonna Ekman och Henric Smolak i "Under 15".

PODD. I veckans avsnitt av "Under 15" träffar Henric Smolak Kits marknadschef Jonna Ekman. Samtalet handlar om hur företag och publicister bör förhålla sig till sociala kanaler som Facebook. Duon diskuterar även filterbubblan, sociala plattformars påverkan på demokratin och sociala fenomen som #metoo.


Ämnen i artikeln:

Under 15

Över​ ​80​ ​procent​ ​av​ ​svenskarna​ ​använder​ ​aktivt​ ​sociala​ ​medier​ ​idag​ ​vilket​ ​gör​ ​det​ ​svårt​ ​för företag​ ​att​ ​utesluta​ ​i​ ​sin​ ​kommunikationsstrategi.​ ​Många​ ​upplever​ ​en​ ​osäkerhet​ ​kring exempelvis​ ​Facebooks​ ​algoritmer​ ​och​ ​vilket​ ​innehåll​ ​som​ ​premieras​.

​Jonna​ ​Ekmans recept​ ​är​ ​enkelt.​ ​Det​ ​handlar​ ​om​ ​att​ ​skapa​ ​bra​ ​och​ ​relevant​ ​innehåll​ ​för​ ​användaren.

– Vår​ ​grundidé​ ​är​ ​att​ ​vi​ ​och​ ​de​ ​sociala​ ​plattformarna,​ ​i​ ​det​ ​här​ ​fallet​ ​pratar​ ​vi​ ​om​ ​Facebook, har​ ​samma​ ​målsättning;​ ​att​ ​ge​ ​så​ ​relevant​ ​innehåll​ ​som​ ​möjligt​ ​för​ ​konsumenten.​ ​Så​ ​länge​ ​vi gör​ ​det​ ​kommer​ ​vi​ ​alltid​ ​kunna​ ​få​ ​den​ ​räckvidden​ ​som​ ​innehållet​ ​förtjänar,​ ​säger​ ​hon. 

Medan​ ​det​ ​är​ ​relevant​ ​att​ ​veta​ ​hur​ ​man​ ​distribuerar​ ​innehåll​ ​på​ ​ett​ ​bra​ ​sätt​ ​kommer​ ​det​ ​aldrig kunna​ ​väga​ ​upp​ ​den​ ​effekt​ ​som​ ​bra​ ​innehåll​ ​har.​ ​Om​ ​en​ ​begåvad​ ​distributör​ ​kan​ ​höja effekten​ ​tio​ ​gånger​ ​kan​ ​kvalitén​ ​på​ ​innehållet​ ​höja​ ​effekten​ ​tusen​ ​gånger.

Sociala​ ​plattformar​ ​har​ ​kritiserats​ ​för​ ​att​ ​kunna​ ​vara​ ​ett​ ​hot​ ​mot​ ​demokratin,​ ​samtidigt​ ​finns en​ ​annan​ ​sida,​ ​där​ ​exempelvis​ ​rörelser​ ​som​ ​#metoo​ ​fått​ ​ett​ ​enormt​ ​genomslag​ ​som​ ​är​ ​svårt och​ ​se​ ​att​ ​det​ ​skulle​ ​fått​ ​utan​ ​dessa​ ​aktörer. 

– Det​ ​är​ ​det​ ​som​ ​är​ ​de​ ​globala​ ​plattformarnas​ ​stora​ ​demokratiska​ ​skattkista,. att​ ​de kopplar​ ​ihop​ ​människor​ ​över​ ​världen​ ​och​ ​kan​ ​få​ ​en​ ​liten​ ​röst​ ​att​ ​bli​ ​hörd​ ​i​ ​hela världen.​ ​Effekten​ ​av​ ​distributionen​ ​är​ ​så​ ​kraftig​ ​att​ ​den​ ​kan​ ​skapa​ ​en​ ​hel​ ​revolution.

Lyssna​ ​på​ ​dagens​ ​avsnitt​ ​av​ ​"Under​ ​15"​ ​för​ ​att​ ​lära​ ​dig​ ​mer​ ​om​ ​social​ ​distribution,​ ​journalistik och​ ​filterbubblan.

"Under​ ​15​" ​är​ ​podden​ ​för​ ​dig​ ​som​ ​vill​ ​lära​ ​dig​ ​lite​ ​om​ ​mycket​ ​på​ ​under​ ​femton​ ​minuter​ ​och drivs​ ​av​ ​Henric​ ​Smolak,​ ​som​ ​till​ ​vardags​ ​arbetar​ ​på​ ​mediatechbolaget​ ​Strossle.

 

 

Podden hittar du även på:

Acast:  https://www.acast.com/underfemton

Itunes:  https://itunes.apple.com/se/podcast/under-femton/id1308970937?mt=2


Ämnen i artikeln:

Under 15

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev