Därför​ ​hade​ ​#metoo​ ​aldrig​ ​kunnat​ ​bli​ ​så​ ​stort​ ​utan sociala​ ​medier

2017-11-27 06:00  
Jonna Ekman och Henric Smolak i "Under 15".

PODD. I​ ​veckans​ ​avsnitt​ av "Under 15" ​träffar​ ​Henric​ ​Smolak​ ​Kits​ ​marknadschef​ ​Jonna​ ​Ekman​. Samtalet handlar ​om​ ​hur företag​ ​och​ ​publicister​ ​bör​ ​förhålla​ ​sig​ ​till​ ​sociala​ ​kanaler​ ​som​ ​Facebook.​ ​Duon diskuterar​ ​även​ ​filterbubblan,​ ​sociala​ ​plattformars​ ​påverkan​ ​på​ ​demokratin​ ​och​ ​sociala fenomen​ ​som​ ​#metoo.

Över​ ​80​ ​procent​ ​av​ ​svenskarna​ ​använder​ ​aktivt​ ​sociala​ ​medier​ ​idag​ ​vilket​ ​gör​ ​det​ ​svårt​ ​för företag​ ​att​ ​utesluta​ ​i​ ​sin​ ​kommunikationsstrategi.​ ​Många​ ​upplever​ ​en​ ​osäkerhet​ ​kring exempelvis​ ​Facebooks​ ​algoritmer​ ​och​ ​vilket​ ​innehåll​ ​som​ ​premieras​.

​Jonna​ ​Ekmans recept​ ​är​ ​enkelt.​ ​Det​ ​handlar​ ​om​ ​att​ ​skapa​ ​bra​ ​och​ ​relevant​ ​innehåll​ ​för​ ​användaren.

– Vår​ ​grundidé​ ​är​ ​att​ ​vi​ ​och​ ​de​ ​sociala​ ​plattformarna,​ ​i​ ​det​ ​här​ ​fallet​ ​pratar​ ​vi​ ​om​ ​Facebook, har​ ​samma​ ​målsättning;​ ​att​ ​ge​ ​så​ ​relevant​ ​innehåll​ ​som​ ​möjligt​ ​för​ ​konsumenten.​ ​Så​ ​länge​ ​vi gör​ ​det​ ​kommer​ ​vi​ ​alltid​ ​kunna​ ​få​ ​den​ ​räckvidden​ ​som​ ​innehållet​ ​förtjänar,​ ​säger​ ​hon. 

Medan​ ​det​ ​är​ ​relevant​ ​att​ ​veta​ ​hur​ ​man​ ​distribuerar​ ​innehåll​ ​på​ ​ett​ ​bra​ ​sätt​ ​kommer​ ​det​ ​aldrig kunna​ ​väga​ ​upp​ ​den​ ​effekt​ ​som​ ​bra​ ​innehåll​ ​har.​ ​Om​ ​en​ ​begåvad​ ​distributör​ ​kan​ ​höja effekten​ ​tio​ ​gånger​ ​kan​ ​kvalitén​ ​på​ ​innehållet​ ​höja​ ​effekten​ ​tusen​ ​gånger.

Sociala​ ​plattformar​ ​har​ ​kritiserats​ ​för​ ​att​ ​kunna​ ​vara​ ​ett​ ​hot​ ​mot​ ​demokratin,​ ​samtidigt​ ​finns en​ ​annan​ ​sida,​ ​där​ ​exempelvis​ ​rörelser​ ​som​ ​#metoo​ ​fått​ ​ett​ ​enormt​ ​genomslag​ ​som​ ​är​ ​svårt och​ ​se​ ​att​ ​det​ ​skulle​ ​fått​ ​utan​ ​dessa​ ​aktörer. 

– Det​ ​är​ ​det​ ​som​ ​är​ ​de​ ​globala​ ​plattformarnas​ ​stora​ ​demokratiska​ ​skattkista,. att​ ​de kopplar​ ​ihop​ ​människor​ ​över​ ​världen​ ​och​ ​kan​ ​få​ ​en​ ​liten​ ​röst​ ​att​ ​bli​ ​hörd​ ​i​ ​hela världen.​ ​Effekten​ ​av​ ​distributionen​ ​är​ ​så​ ​kraftig​ ​att​ ​den​ ​kan​ ​skapa​ ​en​ ​hel​ ​revolution.

Lyssna​ ​på​ ​dagens​ ​avsnitt​ ​av​ ​"Under​ ​15"​ ​för​ ​att​ ​lära​ ​dig​ ​mer​ ​om​ ​social​ ​distribution,​ ​journalistik och​ ​filterbubblan.

"Under​ ​15​" ​är​ ​podden​ ​för​ ​dig​ ​som​ ​vill​ ​lära​ ​dig​ ​lite​ ​om​ ​mycket​ ​på​ ​under​ ​femton​ ​minuter​ ​och drivs​ ​av​ ​Henric​ ​Smolak,​ ​som​ ​till​ ​vardags​ ​arbetar​ ​på​ ​mediatechbolaget​ ​Strossle.

 

Podden hittar du även på:

Acast: https://www.acast.com/underfemton

Itunes: https://itunes.apple.com/se/podcast/under-femton/id1308970937?mt=2

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt