Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Sätten att konsumera medier utvecklas i rasande fart, och mediehus, annonsörer och mätaktörer måste hänga med. Samtidigt växer bolagen som inte låter sig mätas av oberoende tredjepartsaktörer och cookies är på väg att fasas ut. Under Dagens Medias temavecka fokuserar vi på de viktigaste mätfrågorna 2022 – här hittar du samtliga artiklar.
Digitalt
Cecilia Sundström beskriver jämställdhet- och mångfald som hjärtefrågor. Men när hon började på Meta i höstas hårdrapporterades det om att Instagram fick unga tjejer att må dåligt: ”Jag har själv en tonårsdotter och funderade mycket på de här frågorna innan jag skrev på för Meta”, säger hon.
Digitalt
Journalistkollektivet Bellingcat är ett av flera exempel på journalister och mediehus som delar sig av viktigaste lärdomarna från krigets Ukraina. Om det, Batman och en makalös Kickstarter kampanj spanar Nicklas Hermansson denna vecka.
Digitalt
DOKUMENT. Offentliga bråk, massavhopp, polisanmälningar, konkurs och återköp. Hur hamnade Bulletin här? Kunde utvecklingen ha förutsetts? Dagens Media berättar historien inifrån det omtalade högerprojektet som nu går in i en ny fas.
Digitalt
Facebook – numera Meta – dras fortfarande med epitetet ”walled garden”. Själva anser Meta dock att bolaget nu är mer transparent än tidigare. ”Med det sagt är vi fortfarande måna om användarnas data och att respektera deras integritet”, säger Johan Kvist, head of marketing science på Meta.
✓ Meta knyter till sig fler tredjepartsleverantörer
✓ Ny teknik för mätning lanseras brett i år
✓ Annonsörerna får leva med underrapportering av antalet konverteringar
Digitalt
Det finns idag tekniska lösningar som skulle fungera för alla publicister i det svenska medielandskapet, trots utmaningarna som står för dörren. I första hand handlar det om viljan att vara transparent och öppen för att bli mätt av ett oberoende mätbolag, skriver RAM:s Staffan Hultén om framtidssäkra mätningar.
Dagspress
Schibsted lägger ytterligare 100 miljoner kronor i Tibber, en digital leverantör av förnybar energi. ”Vi ser verkligen fram emot att fortsätta stötta bolaget i detta viktiga uppdrag”, säger Schibsteds Dan Ouchterlony i ett pressmeddelande.
Digitalt
Eyetracking-tekniken är i sig inte ny. Men när den slås ihop med AI skapas ett nytt verktyg som kan mäta hur människor reagerar på annonser – helt utan kostsamma studier med riktiga människor. ”Det har gjorts stora framsteg”, säger Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.
Digitalt
Utfasningen av cookies sätter som vi vet käppar i hjulet för den digitala marknadsföringen. Men även mätning och kampanjuppföljning påverkas.
✓ Mediehusen kan bli nya tidens walled gardens.
✓ Cookielösa annonsvisningar billigare.
✓ Nya privacy-regler tvingar fram nya sätt att mäta i appar.
Digitalt
Det globala internationella initiativet Cross Media Measurement ska skapa en mer transparent annonsmarknad. Sveriges Annonsörer, Ica och TV4, som alla har valt att engagera sig i projektet, berättar om ✓ Problematiken kring mätfrågan ✓ Utmaningarna när branschen ska enas ✓ Viktiga moment framåt.
Digitalt
En utbredd begreppsförvirring är den viktigaste frågan inom mätning av mediekonsumtion, enligt effektexperten Mats Rönne och marknadsanalytikern Kristina Agriwill. En konsekvens är att annonsörer betalar mycket mer än värdet på det man egentligen får, menar Mats Rönne. Men nu tas krafttag för att få bukt med problemet.
Digitalt
Allt ska kvantifieras, redovisas och allt ska mätas och analyseras. Men hur fungerar det – egentligen? Vilka är fallgroparna och hur ska annonsörerna veta att de får valuta för pengarna? Dagens Media hjälper dig att navigera det febriga virrvarret i mätdjungeln.