"AI-strategin måste komma från företagstoppen"

2018-05-17 09:14  
AI-poddens Ather Gattami möter Gilles Ermont, head of digital innovation på Capco.

PODD. Veckans gäst i AI-podden är Gilles Ermont, head of digital innovation på Capco. Han har nyligen, tillsammans med andra författare, skrivit en artikel om AI och organisationsdesign. 

Gilles Ermont poängterar i podden vikten av att organisationerna ställer sig frågan "Var är man på väg med affärerna" när man planerar för implementationer av AI och han understryker vikten av att AI-lösningar måste förankras i en företagsstrategi.

Gilles Ermont berättar vidare att AI har andra dimensioner för företagsnyttan som man vanligtvis inte tänker på, såsom vilka KPI:er man ska optimera och huruvida de är relevanta för affären och affärsstrategin. 

AI-poddens Ather Gattami och Gilles Ermont berör även det väldigt aktuella ämnet om bristen på expertis inom AI, och Gilles Ermont föreslår mer frihet och intressanta arbetsuppgifter för att kunna tävla med stora bolag som Google om rekrytering av talanger.

Podden hittar du även här:

Itunes: AI-podden

Acast: AI-podden

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt