Varumärkespodden
Systembolagets vd: "Vi har ett tydligt samhällsansvar"
Publicerad: 27 oktober 2016, 05:00
PODD. Nya avsnittet av Varumärkespodden gästas av Magdalena Gerger, vd på Systembolaget, som berättar om framgångsreceptet bakom Systembolagets varumärkesresa.
Ämnen i artikeln:
SystembolagetI det nya avsnittet av Varumärkespodden träffar LynxEyes Johan Ekelin ledaren bakom Systembolagets förändringsresa, Magdalena Gerger, vd sedan år 2009.
Magdalena har en bakgrund hos stora varumärken som Arla, Nestlé, Procter & Gamble och Häägen-Dazs. Hon är styrelsemedlem i Investor och Husqvarna och har tidigare suttit i IKEAs styrelse. Hon har bland annat blivit utsedd till Årets Ruter Dam, den kvinna som har befordrats till den mäktigaste posten i svenskt näringsliv, och Årets Dryckesprofil.
I det här avsnittet av Varumärkespodden reder Johan Ekelin ut framgångsreceptet bakom Systembolagets anmärkningsvärda varumärkesresa. Hur det statliga monopolet Systembolaget blivit "best in class" på kundupplevelse.
Varumärket driver allt tydligare en rörelse mot positiv förändring. Enligt Magdalena är Sveriges alkoholkonsumtion idag på väg nedåt. Allt fler unga skjuter fram sin alkoholdebut och vi är på väg bort från den gamla kulturen om "rus per krona". Istället går vi svenskar mot ett mer premiumiserat och kvalitativt förhållningssätt till alkohol. Allt fler är positiva till monopolet och från att ha varit "sämst i klassen" för några år sedan, har Systembolaget nu fyra år i rad toppat service score bland alla bolag i Sverige.
Hör Magdalenas egen berättelse om hur Systembolaget lyckats driva en långsiktig förändring av sitt varumärke. Att genom ett starkt syfte skapa en kunddriven organisationskultur som, enligt henne själv, är en "total resultatmaskin".