Uppstickarna
Jeanette Fors-Andrée kritiserar medias sätt att agera domare
Publicerad: 14 november 2018, 06:55
I senaste avsnittet av podcasten Uppstickarna möter programledarna Johanna Snickars och Karin Bäcklund kriskommunikationsproffset Jeanette Fors-Andrée. Foto: Uppstickarna
Det 20:e avsnittet av podden Uppstickarna gästas av kriskommunikationsproffset Jeanette Fors-Andrée som har forskat om krishantering och skrivit böcker inom ämnet. Hon berättar om förtroende, transparens, sårbarhet och hur medier gått från att saklig granskning till individfokuserade mediedrev.
Ämnen i artikeln:
UppstickarnaJeanette Fors-Andrée berättar varför hon efter sju års forskarstudier i krishantering hoppade av precis innan sin disputation av sin doktorsavhandling. Hon bytte bana från akademin till att bygga sig ett namn som expert på krishantering och lotsar näringslivet genom förtroendekriser och dämpar mediedrev. Hon hyllar sin största konkurrent Paul Ronge som också är hennes mentor, vän och förebild (och Johanna instämmer i hyllningen då Paul var den som gav henne en fot in i pr-branschen).
Jeanette Fors-Andrée berättar om varför hon skällde ut Janne Josefsson för arbetsmetoderna i "Uppdrag Granskning", och lyfter att liksom företag och makthavare ska tåla granskning ska även svenska medier granskas för att de inte ska agera åklagare eller domare. Där ser hon sin roll likt en advokat som skyddar sin klient och anser att alla har rätt till en försvarare eller kriskonsult, och dömer därför ingen.
Därtill diskuteras behovet av förtroendemätningar och att ha gjort en nollmätning innan det krisar, vikten av att äga sin story, att "göra en pudel" och att ta in hjälp utifrån. Jeanette Fors-Andrée berättar hur hon alltid har en väska och necessär packad för att rycka in, då 80 procent av hennes uppdrag är akut krishantering. Hon delar också konkreta tips för hur man kan gå stärkt ur en kris och vad som krävs för att en ursäkt ska vara trovärdig.
Som liten ville Jeanette Fors-Andrée bli dansare eller designer, och har alltid haft höga ambitioner och unik inriktning. Hon lär sig från alla situationer och kunder, och mäter sin framgång i huruvida hennes kunder är framgångsrika. Hon beundrar personer som vågar vara sårbara och vill själv bli bättre på att släppa kontrollen och skapa utrymme för spontanitet.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.