Under 15
Nils Lindhe: “Många bromsar när de borde gasa i tuffare tider”
Publicerad: 7 augusti 2023, 06:30
”Under 15” gästas Henric Smolak av Foppas Skandinavienchef Nils Lindhe.
Foto: Under 15
I det 295:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Foppas Skandinavienchef Nils Lindhe för att diskutera marknadsföring och strategi.
Ämnen i artikeln:
Henric SmolakNils Lindhe är en medieveteran som har arbetat med marknadsföring och digital transformation i över tjugofem år. Han anser att digitaliseringen har resulterat i ett positivt mätbart marknadslandskap men att vi numera har blivit allt för kortsiktiga.
– Många medieslag tar upp till tre år innan man kan mäta dess fulla effekt. Men nu ska man bara fokusera på kortsiktiga vinster på några minuters synlighet om ens det. Vi måste börja se marknadsföring som något som tar längre tid och våga vara långsiktiga, säger Nils i podden.
När kassaflödet behöver optimeras ställs många bolag också inför en utmaning då marknadsinvesteringar fortfarande ses som en kostnad som belastar rörelsekapitalet, istället för en långsiktig investering som ger tillväxt över tid. Detta tycker Nils Lindhe är ett stort problem i allt för många företag.
– Redovisningsmässigt ses marknadsföring som en kostnadspost och inte en långsiktig investering vilket gör det enkelt för bolag att dra ned dessa budgetar ordentligt i tuffare tider. Men det man glömmer bort är att det är framtida försäljning och konkurrensfördelar man går miste om som kommer påverka en längre fram, säger Nils i podden.
Lär dig mer om marknadsföring och strategi i dagens avsnitt här:
Spotify: Under 15
Itunes: Under 15
”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, Sverigechef på mediatechföretaget Azerion.