Under 15
Joakim Klintred: ”Bättre att starta bolag i en tråkig nisch”
Publicerad: 28 februari 2022, 06:41
Den här veckan gästas ”Under 15” och Henric Smolak av Pinpointers medgrundare och vd Joakim Klintred.
I det 220:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Pinpointers medgrundare och vd Joakim Klintred. De två diskuterar hur nischade bolag i tråkiga industrier kan vara en bra idé för framtidens entreprenörer.
Pinpointer är en digital tjänst som matchar schaktmassor och avfall från saneringsprojekt med Sveriges största nät av mottagare. En väldigt nischad idé som snabbt nått framgång i branschen. Joakim Klintred menar just att nischen i en ej digital industri har varit en av framgångsfaktorerna.
– Vi förändrar en bransch genom digitalisering, vilket gör schaktarbeten kostnadseffektiva, strukturerade och bättre för miljön. Det kanske inte låter så attraktivt men mycket i vår framgång har kommit av att digitalisera något som ingen tagit tag i tidigare, säger Joakim Klintred i podden.
Allt fler svenskar drömmer om att starta eget. Enligt Joakim Klintred har alla möjlighet att starta bolag om man bara uppmärksammar problemen på den arbetsplatsen man befinner sig just nu.
– Det är inte bara häftiga industrier som behöver revolutioneras och digitaliseras utan tvärtom. Gräv där du står just nu på din arbetsplats så kan jag garantera dig att där finns behov för förändring. Allting går det digitala och autonoma och det behövs fler entreprenörer som kan bedriva den förändringen i alla industrier, säger Joakim Klintred i podden.
Lär dig mer om entreprenörskap i en tråkig nisch i dagens avsnitt här:
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.
Du hittar även ”Under 15” här:
Acast: Under 15
Spotify: Under 15
Itunes: Under 15