Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Under 15

Istvan Beres: ”Det måste finnas alternativ till Facebook och Google”

Publicerad: 23 maj 2022, 05:45

”Man kan inte lägga alla ägg i samma korg”, säger Istvan Beres.

I det 332:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Danads medgrundare Istvan Beres för att diskutera den globala annonsmarknaden och duopolets dominans.


Ämnen i artikeln:

Henric SmolakNyheter

Facebook och Google har de senaste decennierna etablerat gemensamt monopol på den globala annonsmarknaden. Många varumärken och marknadsförare är helt beroende av plattformarna i sina strategier vilket Danads medgrundare Istvan Beres menar är direkt skadligt. 

– Man kan inte lägga alla ägg i samma korg och bli helt beroende av ett fåtal aktörer. När priser går upp och konkurrensen ökar så visar sig detta vara en direkt skadlig strategi. Det finns många alternativa sätt att marknadsföra sig effektivt på och där försöker vi på Danads bli en utmanare, säger han i podden. 

Istvan Beres siar om en framtid där det kommer finnas många andra plattformar som kommer gå mot en annonsfinansierad affär. Bara i Netflix senaste kvartalsrapport meddelade bolaget att de tittar på en sådan lösning. 

– När aktörer som Netflix kommer öppna upp för annonsering kommer detta göra stor skillnad för duopolets maktposition. Vi ser också tendensen att andra plattformar och e-handlare som äger en viktig del av kundresan nära köpet, börjar öppna upp sig för annonser. Genom tekniska plattformar kommer man då enkelt kunna nå sin målgrupp i samtliga digitala kanaler vilket kommer förflytta maktpositionen mer och mer ifrån duopolet, säger han i podden. 

Lär dig mer om adtech och duopolets dominans i dagens avsnitt här: 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.

Du hittar även ”Under 15” här: 

Acast: Under 15
Spotify: Under 15
Itunes: Under 15 

Ämnen i artikeln:

Henric SmolakNyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev