Under 15
Crowdcube: ”Smart marknadsföring att låta sitt community investera i ens bolag”
Publicerad: 8 augusti 2022, 07:39
Henric Smolak gästas av Crowdcubes Nordenchef Mikael Angesjö. Foto: Under 15
I det 343:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Crowdcubes Nordenchef Mikael Angesjö för att diskutera crowdfunding och deras satsning i Norden.
Den brittiska crowdfunding-plattformen Crowdcube blir den första internationella aktiebaserade crowdfunding-plattformen att få europeiskt regulatoriskt godkännande att verka på den svenska marknaden. Detta innebär att nordiska startups har möjlighet att så kallat crowdfunda sina bolag via privata investerare.
– Vi är ett komplement till traditionell kapitalanskaffning och Sverige utgör den största marknaden i Norden för tillväxtbolag varför en etablering här är självklar. Detta är en stor möjlighet både för entreprenörer och investerare att hitta ett smartare sätt att få in kapital bland vanliga investerare som vill satsa på lokala och utländska techbolag, säger Mikael Angesjö i podden.
I Sverige ser Crowdcube stor potential i vertikaler som fintech och impact, som ofta utgörs av engagerade och passionerade communities redan, och erbjuda fördelen med att kunna komplettera dessa bolags med kapital från privatpersoner. Detta är en smart lösning för alla involverade parter menar Mikael.
– Det är väldigt smart att låta en community investera i bolaget av flera olika anledningar. Det stärker lojalitet bland en kundbas som kommer agera likt ambassadörer för bolaget. Det är gratis marknadsföring och därför är det klokt att låta en del av kapitalanförskaffningen gå via en plattform som oss. Det ska bli kul att se vad vi kan göra här i Sverige där potentialen är stor och mottagandet av vår tjänst har varit över förväntan, säger Mikael i podden.
Lär dig mer om crowdfunding i dagens avsnitt här:
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.
Du hittar även ”Under 15” här:
Acast: Under 15
Spotify: Under 15
Itunes: Under 15
”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, Vd på mediatechbolaget Strossle.