Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Under 15

Carl Dyrssen: ”Marknadsförare har en enorm möjlighet inom e-sport”

Publicerad: 18 juli 2022, 07:45

Henric Smolak gästas av Esportals kommersiella chef Carl Dyrssen.

Foto: Under 15

I det 240:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Esportals kommersiella chef Carl Dyrssen för att disktuera e-sport och dess outnyttjade potential för marknadsförare.


Ämnen i artikeln:

Under 15e-sportReklamNyheter

E-sport brukar beskrivas som världens största subkultur med fler utövare än antalet registrerade Facebook-konton. Trots det har det tagit lång tid för annonsörer och företag att se E-sport som ett medium att ta seriöst. Detta är något Esportal vill förändra. 

– E-sport är världens snabbast växande sport. Det är en sport som utövas av alla åldrar och bör ses som ett professionellt forum av gemene person. Det finns otroligt potential för varumärken som vågar satsa på dessa communities att synas och höras för en lojal kundgrupp, säger Carl Dyrssen i podden. 

Carl som har arbetat med kreativ marknadsföring som inte ska ses som reklam i flera år menar att E-sporten är ett perfekt medium för att göra kreativa och smarta samarbeten. Han lyfter upp deras samarbete med Pucko som ett exempel. 

– Vi arrangerar turneringar som vem som helst kan delta i som Pucko sponsrar för vårt svenska community. Det kanske låter galet men därav blir Pucko Mondays som turnering heter en favorit och tusentals spelare får därför en relation till drycken och varumärket. För att lyckas med marknadsföring inom denna målgrupp krävs det att man skapar värde och är kreativ, säger Carl i podden. 

Lär dig mer om e-sport i dagens avsnitt här:

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.

Du hittar även ”Under 15” här: 

Acast: Under 15 

Spotify: Under 15 

Itunes: Under 15 

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, Vd på mediatechbolaget Strossle.

 

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev