Under 15
Annelie Näs: ”Idag ska du snarare bli en kamel än en unicorn”
Publicerad: 3 juli 2023, 05:41
Henric Smolak gästas av Aimfors grundare Annelie Näs i senaste avsnittet av Under 15.
I det 290:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av Aimfors grundare Annelie Näs. Ämnet för diskussionen är growth marketing.
Annelie Näs startade Aimfor 2013, eftersom hon ansåg att det ofta fanns ett stort gap mellan företag och byråer. Med visionen om att bli en digital partner till sina kunder har byrån sedan hjälpt flera stora kunder med tillväxt och att nå sina mål.
– Att bygga företag har drastiskt ändrats det senaste året. Tillväxt till varje pris är inte längre attraktivt för investerare, du skall snarare bli en kamel än en unicorn – där lönsamhet prisas mer än tillväxt och där ett företag kan anpassa sig snabbt till ett förändrat företagsklimat. Då är det viktigt att man fokuserar på rätt typ av tillväxtstrategi, säger Annelie Näs i podden.
Annelie Näs, som arbetat med growth marketing i över femton års tid ser ett skifte från growth hacking till mer långsiktiga och hållbara strategier.
– Growth hacking har blivit ett väldigt trendigt begrepp som diskuterats flitigt de senaste åren. Ett företag behöver en långsiktig marknadsstrategi som inte enbart kan byggas på kreativa nedslag i hopp om viralitet eller stor organisk spridning. Det är därför jag föredrar att prata om growth marketing snarare än growth hacking.
Lär dig mer om growth marketing i dagens avsnitt:
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Spotify är blockerad under “Visa våra partners”.
Du hittar även ”Under 15” här på Itunes: Under 15
”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, Sverigechef på mediatechföretaget Azerion.