Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Under 15

Acast-grundare: ”Podcastindustrin växer med 25 procent årligen”

Publicerad: 25 januari 2021, 06:49

I det 162:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av entreprenören Johan Billgren.

Foto: Under 15

I det 162:e avsnittet av podcasten ”Under 15” gästas Henric Smolak av entreprenören Johan Billgren som är en av grundarna till Acast för att diskutera podcastindustrins historik och framtida potential.

Ämnen i artikeln:

AcastSpotify

Podcast är idag ett av världens snabbast växande mediaformat. Acast var ett av de första kommersiella bolagen som satsade på det dåvarande amatörmässiga mediet. Johan Billgren menar att industrin fortfarande bara är i sin linda. 

– Podcastindustrin växer med ungefär 25 procent årligen. Det är en industri som har utvecklats till att kunna finansiera dess kreatörer och därmed bli mer kvalitativ. Men det finns mycket som kan utvecklas, säger Johan i podden. 

Lyssnare är inte så kräsna när det gäller ljudet och produktionen av podcasts idag. Det har gjort att vem som helst med en mikrofon kan bli en kreatör och gjort formatet mer tillgängligt än andra. Konkurrensen i branschen ökar men enligt Johan finns det fortfarande en plats för alla. 

– Jag är glad att konkurrensen ökar för det betyder att vi gör något rätt. Jag tror på en fortsatt framtid där vem som helst kan få tillgång till podcasts var som helst. Jag tror även att formatet kommer utvecklas och att vi som lyssnare kommer vilja ha mer personanpassat innehåll av högre kvalitet, säger Johan i podden. 

Lär dig mer om podcasts i dagens avsnitt här: 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Acast är blockerad under “Visa våra partners”.

Du hittar även ”Under 15” här: 

Acast: Under 15 

Spotify: Under 15  

Itunes: Under 15 

”Under 15” är podden för dig som snabbt och effektivt vill hålla dig uppdaterad i vår snabbföränderliga värld. Podden produceras i samarbete med Dagens Media och görs av Henric Smolak, kommersiell chef på mediatechbolaget Strossle.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev