Tips och inspiration
”Valet av Berglund – en tydlig markering”
Publicerad: 21 oktober 2013, 13:58
Vissa tror att Google är ett teknikbolag. De har fel, vilket valet av Anders Berglund som Sverigechef bekräftar, skriver Dagens Medias Erik Wisterberg.
Att hitta en Sverigechef för Google lär ha varit ett betydligt lättare jobb än att hitta Jonas Bonniers efterträdare.
Man kan locka med en lön på i storleksordningen 5-6 miljoner kronor. Plus möjligen även optioner, eller Google-aktier.
Därtill kommer en prestigefull position på en av världens mest populära arbetsgivare. Och utvecklingsmöjligheter inom den del av annonsmarknaden som faktiskt växer i Sverige.
Kort sagt. Google har kunnat välja och vraka mellan potenta kandidater för att efterträda Stina Honkamaa.
Vissa tror ibland att Google är ett teknikföretag. En uppfattning som är ivrigt påhejad av storögda artiklar i pressen.
De har fel. Google är först och främst en gigantisk säljorganisation. De får alla sina intäkter från miljoner små annonser om allt från breda konsumentprodukter till obskyra nördintressen.
Valet av Anders Berglund är en tydlig signal om vad Google vill med sin verksamhet i Sverige.
De vill sälja mer. Bli mer attraktiva som partner för Sveriges alla företag, stora som små.
Att ge Anders Berglund jobbet är en tydlig markering om att Google nu inleder en kraftsamling för att smörja annonsörer, mediebyråer och marknadschefer.
Tyvärr kommer vi aldrig att få veta hur han lyckas, eftersom bolaget är ökänt för sin brist på transparens.
För mandat att ändra på det ingår inte i hans nya jobb.
LÄS ÄVEN: