Få hela storyn
Starta din prenumeration
Tips och inspiration
Publicerad: 14 april 2020, 11:25
Jenny Sagström, vd på Sköna Advertising, ger sina tips för hur annonsörerna bör agera i coronatider.
Covid-19-pandemin leder tankarna till det för några år sedan så populära begreppet ”pivotering”, skriver Jenny Sagström, vd på Sköna Advertising, och ger fem tips till hur annonsörerna bör agera i det rådande läget.
Ämnen i artikeln:
CoronavirusetOm isoleringsåtgärderna blir bestående under en längre period kan vi få se företag vidta drastiska åtgärder för att förbli relevanta på marknaden och upprätthålla sin överlevnad.
Många har redan tagit steget
En del produktionsbolag har redan tillfälligt skiftat sina verksamheter. Företag som Lantmännen och Louis Vuitton har börjat producera handdesinfektion för att mildra bristen inom vården. Insatser som bemöts mycket positivt från allmänheten. Och biljättarna General Motors, Ford och Tesla tillverkar ventilatorer och respiratorer.
Småskalig pivotering mot att vända hela skutan
Överlevnad kommer att bero på hur snabbt och skickligt företagen lyckas anpassa sina strategier till den pågående situationen. För vissa konsumentvarumärken kommer det handla om att lägga om sitt erbjudande i grunden. Hemnet har exempelvis lanserat livestreamade bostadsvisningar.
För B2B-techbolag har det hittills mest handlat om att tänka om kring marknadsaktiviteter. Anpassa budskap och skifta från fysiska event till digitala med webinar-sessioner och livestreamade föredrag på Linkedin. Men även ompaketering av erbjudanden, specifikt för den rådande situationen. Vi har redan sett ett budgetskifte bland våra kunder, där en större del nu läggs på SEO, digitala kampanjer och marknadsföring i sociala medier. Vi kan förvänta oss mer av sådana ”småskaliga” pivoteringar under 2020.
Några goda förebilder inom B2B
B2B-techbolag må inte ha produktionsanläggningar som kan tillverka handdesinfektion, men alla företag kan bidra och stötta sina kunder, utifrån sina egna förutsättningar. Görs det rätt så kommer det inte att glömmas av kunderna. Exempelvis har Datarobot öppnat sin plattform för covid-19 relaterade insatser. Initiativet Håll Sverige Igång är en plattform som låter företag från olika branscher erbjuda stöttning inom sina expertområden. Datavant och Terminal har båda lanserat ”Pandemic Response Hackathons” och Starchema har byggt ett covid-19 dataset på Snowflake’s plattform och öppnat den för allmänheten.
Våra rekommendationer just nu:
Jenny Sagström
Sköna Advertising
Ämnen i artikeln:
Coronaviruset