Tips och inspiration
RTB House: Här är de viktigaste trenderna inom digital marknadsföring 2021
Publicerad: 18 december 2020, 12:42
Karolina Klijer, Business Development Director Nordics på RTB House, listar vilka trender inom digital marknadsföring som hon tror kommer att bli viktigta nästa år.
Foto: Pixabay
Coronapandemin har förändrat våra konsument- och användarbeteenden, vilket har satt fart på den digitala marknadsföringen. Karolina Klijer på RTB House listar därför de viktigaste trenderna på området 2021.
2020 har präglats av förändringar och restriktioner som bland annat social distansering, distansarbete och inställda evenemang. Den digitala marknadsföringen är inget undantag, snarare tvärtom. Tack vare förändrade konsument- och användarbeteenden har den digitala marknadsföringen utvecklas i högt tempo under året. RTB House listar därför här några av de viktigaste trenderna att hålla koll på när vi kliver in i 2021.
Korta videoformat i sociala medier
En trend som vuxit sig stark under det gånga året och något som spås att fortsätta växa är korta videoklipp på sociala medier. Plattformen Tiktok ökade antalet månadsbesök med 72 procent globalt mellan det tredje kvartalet 2019 och andra kvartalet 2020, och är enligt Apple den mest nedladdade gratisappen bland svenskarna under 2020. Facebook svarade på succén med att lansera utmanaren Instagram Reels. Tidigare i år lanserades dessutom Tiktok Business och Tiktok planerar att utöka sina betalda marknadsföringsalternativ under 2021. Marknadsförare som vill nå en yngre målgrupp bör därför investera i en videostrategi.
Samtidigt som korta videoformat på sociala medier blir allt mer populära uppger 90 procent att de köper varor från företag som de följer på sociala medier. Så många som 75 procent kommer också att tillbringa mer tid hos företag som de följer, vilket är en ökning med 12 procent från 2019. Det tyder på att social shopping troligtvis kommer att bli allt mer populärt även i korta videoformat. Det kan därför vara bra att utforska kreativa sätt att integrera sociala medier i din e-handelsstrategi.
”Marknadsförare som vill nå en yngre målgrupp bör därför investera i en videostrategi”
Röstsökning
Smarta högtalare och digitala röstassistenter som Google Home och Alexa blir allt mer populära. Enligt en studie från Salesforce använder 4 av 10 millennials röstsökning när de söker efter en produkt online och antalet spås öka. Twitter introducerade under året röst-tweets och Linkedin tillåter numera användarna att spela in hur deras namn ska uttalas. Trenden pekar på att det under 2021 kommer bli allt viktigare att såväl webbsidor som e-handelsplattformar är optimerade för röstsökning så att digitala röstassistenter kan navigera användarna dit och dessutom för att rankas högre i sökmotorerna.
Gaming
Mobilspelande har under året ökat och med ny teknik som utvecklar mobilspelen ser gamingen ut att fortsätta även nästa år. Enligt Newzoo finns det i dag 3,5 miljarder smartphoneanvändare runt om i världen och 50 procent av mobilappanvändare spelar spel. En stark trend under 2021 spås därför bli annonsering i spelappar. Något som användarna verkar ställa sig positiva till, en undersökning från Ipsos visar nämligen att 50 procent av användarna anser att annonser i mobilen är visuellt tilltalande. Marknadsförare bör dock tänka på att annonserna inte ska vara påträngande eller irrelevanta för spelarna, utan bör därför satsa på personalisering.
Personalisering fortsätter att spela en viktig roll
Sist men inte minst pekar allt på att personalisering fortsätter att spela en allt viktigare roll för att lyckas med marknadsföring under 2021. En studie visar att 72 procent av konsumenter endast kommer att engagera sig i personaliserad marknadsföring. Under nästa år blir det därför än mer viktigt för marknadsförare att anpassa kommunikationen baserad på användarnas personliga preferenser, intressen och beteenden.
Karolina Klijer
Business Development Director Nordics, RTB House