Tips och inspiration
"Mest valuta för pengarna – Google vs Bing?"
Publicerad: 10 mars 2017, 10:24
Petter Zachrisson, SEM-specialist på iProspect.
ANALYS. Petter Zachrisson, SEM-specialist på iProspect, reder ut vilken som är den mest kostnadseffektiva sökmotorn i Sverige och Norden – Google eller Bing.
Ämnen i artikeln:
GoogleBing brukar visa på att de är en mer kostnadseffektiv sökmotor för annonsören än Google. De kan visa statistik på att deras användare är äldre, har en högre utbildning samt har en högre disponibel inkomst än Googles användare. Deras användare har ett högre köpkraftsindex och spenderar 185 procent mer online än den genomsnittliga internetanvändaren och spenderar 67 procent mer än Google-användaren globalt (enligt comScore qSearch, June 2015; includes Microsoft and Yahoo sites worldwide).
Denna typ av statistik är oftast från USA eller i bästa fall UK eller Europa. Hur ser det då ut specifikt för Sverige och Norden? Då det är här majoriteten av våra kunder har sin verksamhet och fokus ville vi undersöka om siffrorna ser likadana ut här.
Genomförande och urval
– Vi har tittat på de konton där Google och Bing är speglade gällande kontostruktur, sökord och annonser.
– Vi har tittat på topp fem varumärkesrelaterade sökord (Brand) samt topp fem generiska sökord som har drivit mest trafik. Vi har utgått från Google och sedan tittat på samma sökord i Bing. Givetvis har vi jämfört motsvarande sökordsdata från exakt samma period, dock skiljer sig datumen mellan olika kunder och konton.
– För att få så rättvis och likvärdig data som möjligt har vi tagit ut de konton där vi använder samma konverteringsspårning på båda sökmotorerna via tredjepartsverktyget DoubleClick for Search. Konverteringarna räknas alltså på exakt samma sätt, oavsett om de kommer från Bing eller Adwords.
Resultat
Skillnad Bing Ads/Google AdWords:
I testet fick vi 95 procent färre konverteringar på Bing jämfört med samma sökord på Google. Kostnaden var 98 procent lägre och kostnaden per konvertering blev 59 procent lägre på Bing.
Analys
I resultatet presenteras de totala siffrorna. Jämförelsen mellan sökmotorerna skiljer sig dock en hel del mellan brand-sökord (till exempel ”iProspect” eller ”Ikea”) och generiska sökord (till exempel ”sökbyrå” eller ”bäddsoffa”). När det kommer till brand-sökorden är skillnaden på konverteringsgrad kraftigt till Bings fördel. Det stämmer väl överens med Bings egna siffror globalt där de visar att deras kunder är mer köpstarka. För de generiska sökorden i testet är det tvärtom, där visar Google på en högre konverteringsgrad. Skillnaden på trafik mellan Brand och Generic är rätt stor och slår man ihop dessa till en total (datan som presenteras ovan) jämnas skillnaderna ut mer.
Marknadsandelar
Google dominerar som den största sökmotorn i Norden. I diagrammet nedan presenterasutvecklingen för Bings marknadsandelar de senaste två åren, samt totala antalet sökningar på Bing Network per månad (Bing Network inkluderar Microsoft siter, Yahoo siter samt AOL siter i Sverige). I princip har Google den resterande marknadsandelen.
Bild 1/2
Slutsats
I denna undersökning visade sig Bing vara överlägset mer kostnadseffektiv än Google med en kostnad per konvertering som är 59 procent lägre. Detta stämmer överens med vad Bing själva brukar visa och det är något vi på iProspect även allra oftast ser, även om det finns undantag.
Den största utmaningen med Bing är den mycket låga trafikandelen jämfört med Google. Bing vill utvecklas, utmana Google och ta marknadsandelar. Vilket de även lyckats med senaste tiden vilket vi kan se i diagrammen ovan. Detta märks också tydligt i kontakten med dem. Så mitt råd är att inte glömma bort Bing när ni planerar era sökaktiviteter. Det kan löna sig.
Petter Zachrisson, SEM-specialist på iProspect