Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

”Kommer e-handel kunna leverera 2021?”

Publicerad: 21 december 2020, 13:26

Garry Hudson identifierar fyra förbättringsområden för svensk e-handel.

Foto: Wavemaker

I takt med att e-handelsmarknaden växer och Amazons intåg behöver svenska leveranstjänster förbättras, skriver Garry Hudson, chief performance officer, på Wavemaker.


Ämnen i artikeln:

Wavemaker

Konsumenters köpmönster har genomgått en stor förändring över hela världen under covid, vilket uttrycks i en ny global e-handelsrapport från Group M. Sverige är en av de marknader som innan covid varit ganska progressiv i hur vi använder onlinekanaler och vi ser fortsatt stora framsteg inom flera områden medan andra tydligt släpar efter och kräver både ny teknik och talang för att anpassa sig till de nya omständigheterna. Vi har tittat närmare på fyra områden.

Flytt av traditionella sektorer till e-com

Pandemin har möjliggjort för många typer av företag att få ett starkt fotfäste inom e-handel, såsom onlineleverantören Kry som med framgång lyckats driva sin recepttjänst via sin plattform. Aquadental, ett tandläkarvarumärke, följer nu efter och erbjuder kontroller online. I två helt andra sektorer har Heinz lanserat e-handel på sin egen webbplats, vilket visar att FMCG också expanderar till detta utrymme, och på Volvos sajt kan du numera ”bygga” och köpa din egen bil 100 procent online.

En släpande budmarknad

Ett område där Sverige behöver förbättras när e-handel accelererar är leveranstjänster. Det faktum att Amazon gått in på marknaden och så småningom lanserar prime delivery kommer driva budsektorn kraftigt framåt när konsumenterna vänjer sig vid snabbare leveranser. Företag som Budbee och Instabox kommer också ta mark på grund av bekvämlighetsfaktorn. Postnords verksamhet, som inte bara måste hantera hela landet utan också en infrastruktur som bedöms långsam och föråldrad, kommer dock att äventyras, särskilt i städer som Stockholm där bekvämlighet har blivit en nyckelmått. Osmidiga lösningar som traditionella DHL- och UPS-tjänster där konsumenterna inte kan välja leveranstid kommer snart att anses otänkbara.

Det finns dock kreativa idéer att inspireras av. Det senaste året har företag förändrat sina leveransalternativ på riktigt innovativa sätt, som till exempel Elkjop i Norge som introducerat en orderhämtning via drive-thru.

Nya sätt att driva merförsäljning

Normalt strävar företag som Mediamarkt eller klädkedjorna efter att lägga sin uthämtning längst in i sin butik i hopp om att du ska plocka på dig fler saker som musmatta eller strumpor. Restriktioner och säkerhetsåtgärder har nu tvingat många varumärken att placera sin uthämtningsdesk innan du går in i butiken, vilket innebär att de måste förlita sig på crm-system för ökad försäljning. Människor som köpt en surfplatta, till exempel, kommer numera få ett mejl om ipadskal ”som ett brev på posten”. Kommer denna taktik att fungera i samma grad? Inte troligt, men den har visat sig vara rimligt effektiv, och data mining och personalisering kommer att gå i spetsen för marknadsföring framöver.

Färsk talang/teknik för multiplattformsförsäljning

Live shopping och konferenssamtal online med en livs levande säljare i butiken har förändrat hur vi handlar. Genom att varumärkesägare använder denna ”tv-shopsstrategi” på sina egna webbplatser kommer konsumenter att bli vana vid att interagera på detta sätt.

Metoden kommer i nästa led driva ”social commerce” ännu starkare som ett av de viktigaste sätten att sälja produkter. Utan tvekan möjliggör den mer tillgänglighet för alla företagare som kommer att rulla ut detta i Sverige, oavsett affärsstorlek. Och på så sätt kommer e-com transformeras igen och barriären sänkas eftersom företag kommer att ha mindre behov av egen webbplats och infrastruktur för att sälja online.

Större varumärken kommer också att behöva diversifiera sina försäljningskanaler ännu mer och erbjuda produkter inte bara på marknadsplatser, e-återförsäljare och på sina egna webbplatser MEN också över flera sociala kanaler, där listan växer sig stadigt längre.

Tekniken som krävs för att driva e-com-butiker kommer också att bli allt viktigare eftersom företag måste samla alla kanaler på ett ställe för att säkerställa att områden som lagernivåer inte blir en administrativ mardröm och att de kan marknadsföra sig på ett relevant och konsekvent sätt på alla plattformar. Fler talanger som förstår dessa områden kommer att efterfrågas, vilket innebär att inte bara arbetsmarknaden och marknadsföringen inom detaljhandel förändras utan också den tekniska infrastrukturen som ska säkerställa att du kan sälja på flera ställen och skapa en smidig kundupplevelse.

E-com kommer att fortsätta växa, uppgifterna i Group M-rapporten talar sitt tydliga språk, särskilt med nya marknadsplatser som Amazon och nya webbplatser och upplevelser som skapas efter ett ”digital first”-upplägg. Kommer budföretagen att kunna följa med och förbättra sin logistik för att säkerställa att användarna servas enligt de preferenser de har vant sig vid? Och kommer köpcenters ”glow-ups” under de senaste åren att vara pengar i sjön när dessa endast blir upphämtningsstationer? 2021 får utvisa.

Garry Hudson, chief performance officer, Wavemaker

Ämnen i artikeln:

Wavemaker

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.