Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

Isobar: Fyra avgörande faktorer för att stanna kvar i konsumenternas medvetande

Publicerad: 23 november 2020, 09:34

Mårten Erlberg, Head of Commercial på Isobar, listar fyra hörnstenar som kan vara en bra utgångspunkt för företag som vill stanna kvar i konsumenternas medvetande.

I dag lägger många företag en stor del av budgeten på att nå ut till konsumenterna genom reklam. Men frågan om hur vi når in – och lyckas stanna kvar – i konsumenternas medvetande får för lite uppmärksamhet, skriver Mårten Erlberg, Head of Commercial på Isobar.


Ämnen i artikeln:

Isobar

Vi fokuserar mycket i dag på att nå ut till med reklam till konsumenterna. Företagen lägger stora delar av sin budget på att nå ut till konsumenterna genom reklam. Men att nå ut är i ärlighetens namn inte det svåra i sammanhanget. Varumärken kan köpa tv-reklam, stora utomhustavlor och breda digitala kanaler och sedan vara nöjda med att man nått ut till x miljoner människor. Desto mindre diskussion förs kring hur vi når in, för att inte tala om utmaningarna med att långsiktigt stanna kvar i konsumenternas medvetande. 

Vi läser i dag många marknadsföringsteorier om hur man kan vikta sin marknadsföringsbudget mellan varumärkesbyggande kommunikation och mer säljdrivande och säkerställa mental och fysisk tillgänglighet.

Bra kommunikation och relevanta budskap utanför de traditionella reklamplatserna kan öka möjligheterna för ditt varumärke att också nå in hos konsumenten så att du kan vinna några hjärnmarknadsandelar och att vara ett valbart alternativ nästa gång konsumenten ska göra ett köp i din kategori. 

Men vad händer sen då?

”Kundupplevelsen ska vara konsekvent och sträcka sig bortom genomförda köp och medlemskap i kundklubbar”

Det är just den frågan som vi i dag tror att många bortser ifrån. Att kundupplevelsen ska vara konsekvent och sträcka sig bortom genomförda köp och medlemskap i kundklubbar. Att se sina kampanjer som startskotten för en dialog med dina befintliga och potentiella kunder snarare än isolerade aktiviteter.

För att upprätthålla en långsiktig dialog- eller relation med dina kunder krävs förståelse och kunskap om dennes behov och drivkrafter, samt var någonstans de befinner sig i sin potentiella köpresa. Att hålla kunderna så pass nära att du lär känna dem skapar förutsättningar för ditt varumärke att föra en dialog på ett personligt plan och du slipper vara den som försöker skrika högst för att få uppmärksamhet. 

Den här typen av transformation kräver en förankring inom hela det interna digitala ekosystemet och följande fyra hörnstenar är en bra utgångspunkt: 

Organisation
Är ni organiserade på ett sätt som stöder ett digitalt och kundorienterat arbetssätt, eller är det fortsatt glapp mellan olika avdelningar och funktioner? 

Strategi
Finns en strategi på plats i dag och är den förankrad i den bredare organisationen för att alla skall dra åt samma håll och sträva mot ett gemensamt mål?

Data
Är er data centraliserad och strukturerad, har ni hög kännedom om era kunder och deras behov? Tillgången på data är sällan ett problem i dag – frågan är om den är tillgänglig på ett sätt som ger insikter samt går att aktivera i din kommunikation?

Teknologi
Har vi den tekniska infrastrukturen på plats för att stötta ett digitalt och automatiserat arbetssätt där de olika systemen är integrerade med varandra för att skapa relevant och effektiv kommunikation?

Du som marknadschef kan alltid ta en kaffe med den som driver lojalitetsprogrammet, om du inte redan gjort det. Varför inte bjuda med den IT-ansvarige också?

 

Mårten Erlberg
Head of Commercial på Isobar

Ämnen i artikeln:

Isobar

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News