Tips och inspiration
Henric Smolak: ”En kris är också en möjlighet”
Publicerad: 9 april 2020, 05:37
Marknadsföring under kristider måste vara genomtänkt, skriver Henric Smolak. Därför ger han fem tips på hur man som annonsör ska tänka. Foto: Erik Schuss
I ekonomiskt osäkra tider kommer de företag som satsar på innovation och kreativitet att vinna marknadsandelar, skriver Strossle Sveriges vd Henric Smolak – och listar sina tips för marknadsföring i kristider.
Vet du vad Whatsapp, Instagram och Uber alla har gemensamt? De är innovationer skördade under den senaste finansiella krisen 2008. Vet du vad de mer har gemensamt? De överträffade marknadsledarna i sina respektive kategorier genom att på ett enkelt sätt möta konsumenternas behov. Whatsapp tog över tronen från MSN Messenger genom bättre mobilanpassning och kryptering, Instagram körde över Hipstamatic och nyttjade social delning bland annat på Facebook. Uber fick alla andra taxitjänster att bli föråldrade genom ett enkelt anpassat mobilt gränssnitt.
En global kris och ekonomisk nedgång är en möjlighet och accelerator för förändring. Förändringar i våra vanor, köpbeteende, teknologi och konsumtion. Den rådande pandemin är inte annorlunda. För de flesta innebär kriser en chock, särskilt för de etablerade företagen som helt måste tänka om. För de flesta är det en tragedi och de långsiktiga konsekvenserna är både dramatiska och hemska. För andra skapar det en möjlighet. Det vi lärt oss från historien är att i osäkra tider då det råder panik öppnas dörrar för de som vågar satsa. Företag som är villiga att anpassa sig till en ny morgondag för att tillgodose nya behov kommer inte bara att blomstra under denna kris utan kommer också att vinna marknadsandelar.
”I bra tider bör man satsa på marknadsföring. I dåliga tider måste man satsa på marknadsföring.”
Företag som ökar marknadsbudgeten under kriser, när konkurrenter minskar, kan vinna marknadsandelar och få lägre konverteringskostnader. Men när man marknadsför sig under en kris måste man tänka om gällande vad man kommunicerar för att lyckas.
Att vägleda sina konsumenter och skapa en gemensam känsla av ”vi kommer att klara oss igenom detta tillsammans” är viktiga ingredienser i en framgångsrik strategi under en kris. Att ändra och anpassa kommunikations- och marknadsföringsstrategier för att tillgodose detta kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande. Under en kris kan man inte förvänta sig kortsiktiga säljmål utan man måste investera för framtiden.
Några tips att ha med dig när du marknadsför dig i kriser
Var inte tyst: Det sista ditt varumärke bör vara under en kris är tyst. Om du är undviker kommunikation under en kris kommer folk undra varför och tills slut glömma bort dig.
Bibehåll din integritet: Ingen vet vem de ska lita på just nu, så du behöver bibehålla en stark integritet. Kommunicera inte en sak och gör något annat.
Var empatisk: Oavsett om det gäller dina anställda eller kunder så har de vaknat upp till en ny och annorlunda värld. Anpassa dig till den verkligheten och var empatisk mot din mottagare i din kommunikation .
Var inspirerande: Alla är nere just nu och du har möjlighet att bidra till det bättre. Se till att inspirera och skapa värde för mottagaren. Fokusera inte på sälj eller konverteringar. Se det som en möjlighet att kunna ge människor hopp och tro på framtiden.
Visa dig sårbar: Att visa medkänsla och att ge uttryck för att man själv är rädd och sårbar visar bara styrka. Att våga vara ärlig är något vi alla uppskattar särskilt i dessa tider.
Genom att skapa engagerande innehåll som din målgrupp faktiskt vill konsumera initierar relationer som vara längre än krisen. Det möjliggör att du vid flera tillfällen kan förklara fördelarna med din produkt eller tjänst, men fokusera inte på det initialt. Content Marketing som görs på rätt sätt fokuserar på värdet dina tjänster skapar för din målgrupps verklighet. Våga investera i dessa relationer med din målgrupp så kommer det leda till ökad framtida försäljning. Det är då du kommer ut från denna kris i den bästa möjliga form. Marknadsföring är och har alltid varit en investering för framtiden så se denna tuffa kris som en möjlighet.
Henric Smolak
Vd för Strossle Sverige och driver podcasten Under 15