Tips och inspiration
”Förutfattade meningar skapar rädsla för att annonsera i gaming”
IAB:s taskforce Gaming ger sina bästa tips på hur man som annonsör bygger en hållbar strategi för annonsering i gaming och esport.
Publicerad: 2 februari 2023, 10:45
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Chris Drake, till vardags på Flarie, är även ordförande i IAB:s task force Gaming.
Ämnen i artikeln:
IABAtt man ska annonsera där användaren och målgruppen befinner sig är inte en nyhet för någon som jobbar med marknadsföring. Ändå är det få varumärken som idag har vågat ta steget att annonsera i gaming-världen, trots att 60 procent av svenskarna spelar någon form av videospel.
Gaming som underhållningskanal växer årligen med 6 procent över hela världen och användarna och publiken är betydligt mer differentierad än den stereotypa bild du kanske ser framför dig. Gaming låter användaren fly undan till en annan värld, oavsett om det är ett snabbt mobilspel på bussen eller om det är att socialisera med människor över hela världen via ett tv-spel.
Vi pratar ofta om att våga testa att annonsera på nya sätt och gaming är ett strålande exempel på hur man genom att testa ett nytt grepp kan nå ut till sin publik bättre. Men för den som inte har tagit steget kan det kännas svårt och förvirrande. Att ha en tydlig strategi är avgörande för att kunna identifiera hur man kan aktivera sig och utveckla kommunikation som ger bra resultat. Därför har IAB Sveriges Task Force Gaming tagit fram en uppdaterad best practice guide där du bland annat hittar fem steg för att komma igång med en hållbar strategi. Här är våra tips:
Ta reda på var din målgrupp spelar
Använd branschundersökningar (som Orvesto) och köpplattformar för att förstå din målgrupps relation till spel (vad de spelar eller tittar på). Är det unga män är det troligt att du ska rikta dig mot Esport medan äldre kvinnor oftare spelar mobilspel. Oavsett målgrupp kommer du med stor sannolikhet kunna öka räckvidden signifikant genom att addera gaming i din mediemix.
Hitta en plan för din aktivering
Detta ska såklart baseras på din verksamhet och kommunikation. Men generellt; om du vill driva kortsiktig försäljning kan du välja att bara marknadsföra din produkt eller tjänst direkt till din målgrupp i de relevanta spelkanalerna eller via en gaming vertical, med video eller display-format. Om du däremot är ute efter en långsiktig försäljning eller varumärkesuppbyggnad bör du istället investera i och aktivera sponsorskap.
Använd rätt språk & addera värde
Om en stor del av din målgrupp är intresserad av spel (vilket verkligen gäller i åldern 18-34) kan du utveckla skräddarsytt innehåll för att anknyta och nå dem bättre. Det kan exempelvis vara spelspecifika annonser eller branded content. För det sistnämnda är det bra att fråga målgruppen om hur du kan tillföra värde till deras spelupplevelse. Då kan du exempelvis få reda på om det är mer uppskattat att ta fram ett specialdesignat spel för ert varumärke eller om det är bättre att sponsra en esport-gamer.
Utvärdera och förändra
Utvärdera dina insatser på samma sätt som du skulle göra med annan kommunikation; försäljningssiffror, ROI, kampanjanalys, köprapporter, engagemang etc. Jämför med tidigare insatser (kampanj, kampanj, kanal, format, assets). Vad tyckte din målgrupp? Vad kan du förbättra till nästa gång? Om det gick bra, borde du öka investeringarna och utveckla djupare, skräddarsydd spelkommunikation?
Ta hjälp
IAB Sveriges Task Force Gaming finns alltid tillgänglig för att stödja annonsörer att utforska gaming och ge opartiska råd. Det finns också ett antal gaming-specialiserade kreativa byråer, mediabyråer, influencer-byråer och publicister som kan stödja er spelstrategi och aktiviteter.
IAB Sverige
Task Force Gaming
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Ämnen i artikeln:
IAB