Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

Edit Brunner: Onlinekurser är nästa heta trend – så kommer du i gång med din business

Vi har sett många kvinnor slå hål på glastak som framgångsrika influencers, bygga medieplattformar och företag baserat på deras egna intressen, liv och kunskap. Nu verkar samma sak hända i nästa heta trend: onlineutbildningar. Här är Edit Brunners fyra tips för att komma igång.

Publicerad: 17 februari 2022, 11:09

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Edit Brunner, karriärcoach inom marknadsföring och onlinekursledare, ger sina bästa tips på hur man kan skapa en business kring onlineutbildningar.

Foto: Janne Næss


Ämnen i artikeln:

Berghs School of CommunicationNyheter

I USA, där jag befinner mig, finns det ett digitalt kursorakel vid namn Amy Porterfield. Hennes onlinekurs i hur man gör onlinekurser (väldigt meta, jag vet!) har sålt för över 64 miljoner dollar på cirka 10 år. Hon är en av pionjärerna i en del av branschen som har tagit rejäl fart under pandemin, även i Sverige. 

Vår svenska Amy är Alexandra Bylund, skåningen som driver byrån Mama Said och sedan några år tillbaka även håller på att bygga ett onlinekursimperium. Hennes bästsäljare, webbutbildningen Social Media Academy har sålt för över 10 miljoner och är helt byggd efter Amys modell, med video-moduler, webinars och mejl i ett bestämt flöde. 

Linda Hörnfeldt, även känd under namnet La Linda, står bakom webbutbildningen Social Brand Lab. En kurs som hjälper en bygga sitt eget varumärke online. Något hon själv gjort väldigt framgångsrikt på landet utanför Örnsköldsvik. Så pass att hon under bara två veckor sålde sin kurs för nästan en halv miljon kronor. EN kurs. 

I Linda Hörnfeldts och Alexandra Bylunds fotspår finns flera exempel på etablerade kvinnor i mediebranschen som har valt att paketera om sina kunskaper i digitala utbildningar. Christina Knight, med en lång karriär som creative director, sade nyligen upp sig för att satsa helhjärtat på sitt Mad Women Academy. Sara Öhman har ett coachingprogram inom digital marknadsföring, Joella Skoogh lär ut Tiktok, Natalie Eriksson har startat onlinekurs-företaget Crunch time och Jennifer Sandström lär ut SEO. För att bara nämna några. 

Efter att själv ha gått Amy Porterfields kurs och under två års tid producerat flera onlineutbildningar för bland annat Berghs, Breakit och Sveriges Marknadsförbund, ville jag dela med mig av några tips på hur man kan komma i gång med sin egen onlinekurs: 

1. Mer fakta betyder inte nöjdare kunder

Proppa inte din kurs full med ALLT du kan och har läst. Ingen orkar det. Du får betalt för att välja ut det bästa och göra det enkelt för den som tar kursen att lära sig och komma vidare.

2. Du behöver fans att konvertera 

Ja, det kan låta enkelt att sätta ihop en kurs. Men förbered dig på mycket slit, intensiv lansering och att du behöver bygga ditt community med fans, innan du kan sälja. Har du en fungerande mejllista, följare i sociala kanaler och är grym på webinars? Då har du en bra grund. 

3. Din kurs är inte bra bara för att den är online 

Som sagt, det finns många som gör onlinekurser idag. Många som är otroligt duktiga på sina ämnen och marknadsföring. Du behöver erbjuda mer än en kurs. Det är en upplevelse du säljer! Från första mejlet till sista certifikatet. 

4. Människor lär sig på olika sätt

Förr satt vi stilla i ett klassrum och lyssnade på läraren längst fram. Nu sitter vi i en soffa, går en promenad eller behöver lägga barn, medan vi lär oss! Jag brukar till exempel mixa text och bild, ljud, video och live föreläsningar för att jag vet att mina kursdeltagare lär sig på olika sätt och ofta har en stressig vardag. 

 

Vi verkar i en bransch som ständigt behöver förnyas och utvecklas, onlinekursen är därför helt klart här för att stanna! Frågan nu är bara om du ska gå en eller skapa en egen? 

 

Edit Brunner
Karriärcoach inom marknadsföring och onlinekursledare

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev