Tips och inspiration
Detta ska du tänka på i ditt val av martech
Publicerad: 7 juni 2018, 04:30
TIPS OCH INSPIRATION. Hur börjar man och vad är viktigt att tänka igenom innan avtalet med en marknadsföringsplattform är undertecknad? Här kommer några punkter att fundera över i processen, skriver Curamandos Niklas Nikolaidis.
Ämnen i artikeln:
CuramandoVet du vad en CDP är? Inga problem, det är inte många andra som gör det ännu heller. Att jobba inom marknadsföring innebär numera att du ska hänga med i en industri som växer med tvåsiffriga siffror varje år.
Denna snabba utvecklingstakt har gjort att den digitala mätbarheten ökar och att det är kritiskt att förstå hur vissa plattformar samspelar med andra för att se om detta teknologiska pussel som helhet kan funka eller om vissa delar måste bytas ut.
Men hur börjar man och vilka delar är viktiga att tänka igenom innan avtalet med en marknadsföringsplattform är undertecknad? Här kommer några punkter som ni bör fundera över i denna processen.
Har vi tillräcklig marknads- eller IT-budget för att lägga över 20 procent på teknologi enbart för att köra våra mediakampanjer?
Varför vill ni jobba med programmatisk marknadsföring? Vad vill ni uppnå? Att börja jobba i programmatiska kanaler innebär att din organisation får högre krav på sig att leverera kunddata som input till era marknadskampanjer. Gör ni inte det, så missar ni en största delen av potentialen med att jobba data-drivet. Annars blir den programmatiska graalen bara ett dyrt löfte om en marginellt större räckvidd än Google AdWords och Facebook vilket inte behövs för alla.
Bättre träffsäkerhet, högre precision och mera robust uppföljning behövs dock hos alla organisationer, oavsett om din marknadsavdelning har en eller tvåhundra medarbetare.
Tänk igenom era use cases och syften innan ni börjar denna resan för programmatiska processer och kanaler kostar pengar.
Varför är just denna teknologin rätt för vår organisation?
En central plattform i er kundanskaffning är ofta en Demand Side Platform (DSP) för att köpa media där era kunder och leads befinner sig. Börja med att fråga de breda frågorna och försök positionera DSP:n ihop med din organisation eller avdelning. Ser du dem jobbandes ihop med er om ett år? Om tre år?
Har de liknande kunder som er som haft framgångar via DSP:n? Finns det customer success managers som vet hur vi ska kunna lyfta vår marknadsföring och komma förbi att bara tänka “mediaköp” utan att se helheten utifrån ett omnikanalsperspektiv? Har de en bemanning som känns rätt utifrån om vi behöver ett ansikte som besöker oss för att förklara möjligheterna? Samma logik kan appliceras på andra plattformar som ni överväger att köpa in eller äga in-house.
Har GDPR gjort att vi måste äga avtalen till de marknadsföringsplattformar vi använder?
Nej, vi kan inte skylla allt på GDPR. Egentligen är det två fenomen som strålar samman just nu och det är:
Marknadsförarens jakt på transparens för att kunna förstå de verkliga kostnaderna och avkastningen bakom de investerade digitala marknadsföringskronorna.
GDPR vars syfte är att rensa upp bland all tredjepartsteknologi som ligger och samlar data om konsumenter, samt få oss att tänka igenom om vi som marknadsförare egentligen behöver samla all tänkbar data som “big data” kan ge oss?
Börja med att mappa alla era verktyg och se vilka som hanterar personuppgifter. Ser ni sen till att få ett avtal på plats mellan er och er partner (Personuppgiftsbiträdesavtal förkortat PUB) som hjälper er med digital marknadsföring så går det att fortsätta leva även post-GDPR.
Titta på partner-ekosystemet runt omkring den specifika plattformen
Tänk på att ta höjd för att er organisation kan komma att vilja jobba med andra martech-lösningar de närmsta åren. Om ni breddar er är en viktig punkt att titta på hur lätt det är att integrera mot er valda adtech- och martech-uppsättning (DSP, annonsserver, DMP, kreativ plattform, CRM etc). De större plattformarna brukar ha fördelen av att de har ett större ekosystem av verktyg som integrerat in i dem. Om kopplingen redan finns där så kommer ni snabbt att kunna flytta er data mellan plattformar istället för att er IT-avdelning eller martech-leverantören ska bygga en koppling från noll vilket kostar pengar.
Ta reda på hur tech-partnerns roadmap ser ut för att förstå framtida möjligheter och scenarios
Vill ni börja jobba bredare och med fler kanaler i framtiden eller vill ni fokusera smalt på t.ex mer native-annonsering? Beroende på era behov och satsningar så kommer vissa plattformar att passa er bättre. Se till att få en presentation och beskrivning av tech-partnerns roadmap för att se var de kommer att vara om 1-2 år. Då vet ni om just era behov täcks inom sex månader eller inte alls.
Enkelhet, öppenhet och klarhet är tre bra principer att styra efter för era martech-relationer och då trumfar alltid ägandeskap av relationen över avtal som någon annan partner äger.
PS. En CDP är en Customer Data Platform som låter dig kommunicera med dina kunder i olika digitala kanaler.
Niklas Nikolaidis, Senior Expert på Curamando