Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tips och inspiration

Appsflyer: Fyra skäl för mobilmarknadsförare att öka fokus på webben

Publicerad: 12 maj 2021, 08:48

Alex Cooper, Senior Business Development Manager Norden, listar fyra skäl för mobilmarknadsförare att öka sitt fokus på webben.

Foto: Appsflyer

Tvärtemot vad en del har trott så blir webben allt viktigare som annonskanal – inte minst för mobilmarknadsförare. Det skriver Appsflyers Alex Cooper, och listar fyra skäl att prioritera webbtrafiken.


Ämnen i artikeln:

Appsflyer

De flesta varumärken, oavsett bransch, använder appar som ett sätt att driva på konkurrenskraft och tillväxt.

Men antalet appar ökar hela tiden, samtidigt som konsumenternas uppmärksamhet minskar. Det blir allt mindre sannolikt att en användare faktiskt ser en annons för en app, eller att de laddar ned appen på en gång.

Marknadsförare måste därför satsa mer på att försöka övertyga användare att installera appen och det är där andra kanaler, som till exempel webben, kommer in. Många har spått att intresset för webben som annonskanal skulle minska, men faktum är att installationer av appar med webben som en av beröringspunkterna, nästan har dubblerats under 2020.

Så hur fungerar det? Marknadsförare driver trafik till en mobil webbplats med hjälp av till exempel en pay-per-click-kampanj. När användaren landar på webbplatsen, presenteras de med innehåll som motiverar och uppmuntrar dem att ladda ned appen. När de klickar på innehållet hamnar de direkt i relevant app store för enkel nedladdning. Om de redan har appen installerad, öppnas den automatiskt med innehåll relevant för användaren.

Att använda webben på det här sättet ger en rad fördelar för annonsören:

 

Personliga upplevelser
Att driva besökare till mobila webbplatser ger marknadsförare oändligt många fler möjligheter att engagera existerande och potentiella nya kunder. Om användaren är en återkommande besökare kanske varumärket redan har information om vad de gjort tidigare på sajten. Med den datan kan de skapa en personlig upplevelse, med landningssidor baserat på individuella intressen och med unika erbjudanden.

Lägre kostnader
För varje år blir det svårare och mer konkurrensutsatt att annonsera i appar och det gör att kostnaden per kundförvärv går upp. I Norden låg den genomsnittliga kostnaden för annonsering i appar 20% högre under andra halvåret 2020, jämfört med under första halvåret. Förvärvskostnaden per kund på mobil webb är däremot en relativt ny annonskanal, och därför billigare än in-app annonsering. 

Ökad kundlojalitet
Med hjälp av webben kan marknadsförare övertyga besökare om varför de bör ladda ner appen. Det leder inte bara till högre konverteringsgrad, utan kan även boosta kundlojaliteten. Om användaren förstår vitsen med appen är det mer sannolikt att de behåller den och du kan minska kundbortfallen.

Integritet i fokus
Apple lanserade nyligen iOS 14.5 med nya funktionaliteten App Tracking Transparency. Det innebär att iPhone-användare nu aktivt måste tacka ja till att dela sin så kallade ”Identifier for Advertisers”, dvs den unika ID som annonsörer har använt för att mäta hur effektiv en kampanj är, varifrån app-installationerna kommer, och därmed intäkterna. 

Utrullningen har lett till att många marknadsförare nu försöker hitta nya sätt att engagera sina användare. Eftersom en användares resa från webb till app inkluderar annonsnätverk och/eller egna digitala kanaler, behöver inte IDFA samlas in för att kunna se varifrån användaren kommer, så kallad attribuering. Istället kan första-parts-data användas för att optimera upplevelsen för användaren.

Utvecklingen inom mobil marknadsföring går väldigt snabbt, oavsett om det handlar om nya riktlinjer för hantering av integritet, till ändrade kundbeteenden. Det är därför viktigt att marknadsförare hela tiden anpassar hur de försöker skapa engagemang med användarna och just nu kan det vara väldigt smart att ge webben hög prioritet. 

 

Alex Cooper
Senior Business Development Manager Norden på Appsflyer

Ämnen i artikeln:

Appsflyer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.