Tips och inspiration
Programmatisk digital utomhusreklam kan ta utomhusreklamen in i framtiden. Men samtidigt ställer det högre krav datamognad hos annonsörerna. Det skriver Magnus Johansson, Nordenchef på The Trade Desk.
Tips och inspiration
Vi har sett många kvinnor slå hål på glastak som framgångsrika influencers, bygga medieplattformar och företag baserat på deras egna intressen, liv och kunskap. Nu verkar samma sak hända i nästa heta trend: onlineutbildningar. Här är Edit Brunners fyra tips för att komma igång.
Tips och inspiration
Marknadsavdelningarnas sätt att jobba har förändrats i grunden under coronapandemin och ”Back to normal” är inte ett alternativ, skriver Dan Bjurman, Sverigechef på Salesforce. Han listar bland annat tre viktiga prioriteringar, som bygger på en studie, som nordiska marknadsavdelningar bör hantera i ett än mer digitalt landskap.
Tips och inspiration
Algoritmisk trötthet uppstår när maskiner inte levererar den förväntade användarupplevelsen. Hur AI kan leverera en tjänst som gör en glad snarare än besviken? Lösningen kan vara att bygga något mer mänskligt, menar forskaren Kirsi Hantula och strategi- och designkonsulten Olof Hoverfält, som ger tre tips för att motverka AI-trötthet.
Tips och inspiration
Tvärtemot vad en del har trott så blir webben allt viktigare som annonskanal – inte minst för mobilmarknadsförare. Det skriver Appsflyers Alex Cooper, och listar fyra skäl att prioritera webbtrafiken.
Tips och inspiration
När det gäller marknadsföring i mobilappar står vi inför förändringar som är positiva för branschen och som leder till innovation. Det menar Alex Cooper, Senior Business Development Manager Norden på Appsflyer, som har identifierat tre trender att ha koll på.
Tips och inspiration
Är det något 2020 har visat så är det svårigheterna i att förutspå framtiden, skriver Sveriges Tidskrifters omvärldsbevakare Fredrik Wass. Men trots det gör han ett försök att identifiera fem medietrender inför 2021.
Tips och inspiration
Coronapandemin har förändrat våra konsument- och användarbeteenden, vilket har satt fart på den digitala marknadsföringen. Karolina Klijer på RTB House listar därför de viktigaste trenderna på området 2021.
Tips och inspiration
Det kan låta självklart, på gränsen till banalt, att Sveriges Television ska vara bäst på rörlig bild. Men att vara bäst på att göra nyheter i tablåsända broadcastformat för tittare i tv-soffan är en sak. Att möta publik i en fyra tums mobilskärm – när de står stressade på bussen – en annan, skriver SVT:s Kristian Lindquist.
Tips och inspiration
Förmågan att lyssna till sina kunder och anpassa sig till nya händelser blir avgörande i framtiden. Konsumenter belönar varumärkenas värderingar och handlingar högre än ord, skriver Franck Attia, Nordenchef på Adobe.
Tips och inspiration
I dag lägger många företag en stor del av budgeten på att nå ut till konsumenterna genom reklam. Men frågan om hur vi når in – och lyckas stanna kvar – i konsumenternas medvetande får för lite uppmärksamhet, skriver Mårten Erlberg, Head of Commercial på Isobar.
Tips och inspiration
Varumärken befinner sig vid en kritisk tidpunkt då de behöver knyta an till såväl sin kärnpublik som framtida kunder. De digitala möjligheterna växer hela tiden – och ger möjligheter att accelerera ur krisen, skriver Googles Carl Wåreus.
Tips och inspiration
E-handlare som gör det enklare för kunder att komma nära, belönas med ökad lojalitet, skriver Dotdigitals marknadsdirektör Mark Jervis, och delar med sig av fem tips för hur man bättre kan ta hand om och fördjupa relationen med omnikanalskunder.
Tips och inspiration
Att kunderna återvänder är avgörande för företagen. Men att öka lojaliteten hos onlinekunderna är en svår uppgift. För att lyckas krävs marknadsföringsinsatser som skapar en hög nivå av personaliserade budskap. Det menar Karolina Klijer på RTB House.
Tips och inspiration
En ny verklighet och nya arbetssätt kring marknadsföring och försäljning väntar efter coronapandemin, tror Susanne Rönnquist Ahmadi, internationell marknadschef på Hubspot.
Tips och inspiration
Du är chef. Du vill göra förändringar. Alla stretar emot. Frågan är varför? Per Sjögren vände sig till Anna Tebelius Bodin, vinnare av Mensapriset 2020, för svar. Det utmynnade i ett samtal om signalsubstanser – där mycket handlar om att klara av att hantera det förrädiska kortisolet.
Tips och inspiration
Pandemin har gjort att konsumenterna väljer digitala butiksbesök framför fysiska. Här har företag som använder artificiell intelligens (AI) mycket att vinna eftersom de kan ge kunderna bättre upplevelser, skriver Jessica Borgudd, försäljningschef på Adobe i Sverige.
Tips och inspiration
Corona har gett Tiktok rejäl skjuts och snart kommer Amazon till Sverige. Hur du som annonsör navigerar i det nya medielandskapet kan vara avgörande, skriver Joy Nandy, före detta SMB Nordics Lead på Facebook.
Tips och inspiration
Rätt genomfört är datadriven marknadsföring det bästa sättet att skapa effektiva, digitala kampanjer. Inte minst i coronatider har förmågan att optimera kampanjerna ofta blivit det som fått ett företag att bära eller brista. Det skriver Jamie Smyth, tillväxtchef på G-Loot.
Tips och inspiration
PWC Sverige var först ut i Europa med att få testa Linkedins beta för live-video. För Dagens Media delar Johnny Axelsson, ansvarig för PWC:s sociala medier, med sig av sina lärdomar och tips.
Tips och inspiration
Vad krävs av en ledare på en osäker marknad som präglas av ett unikt förändringstryck? Per Sjögren, grundare av Good Example, söker svaren i ett samtal med doktor Johanna Pregmark.
En sak är säker: Den datorspelande tonåringen har framtiden för sig.