Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Experter/tyckare

”Detta står på inne/ute-listan 2022”

Publicerad: 30 december 2021, 14:27

Kräng-o-Däng-ROAS står på Tomas Lundgrens utelista.

Foto: akuzone + Magnus Sandberg/Mindshare

Mindshares strategichef Tomas Lundgren blickar mot 2022 och listar fenomen som kommer vara inne – och helt ute – nästa år.


Ämnen i artikeln:

Mindshare

Inne:

Konstruktiva konflikter – Ärliga åsikter med egot på paus och fokus på uppgiften. Gå ”naken” in i diskussioner och våga uttrycka åsikter och perspektiv med den gemensamma framgången som mål. Att inte bara lyssna utan att aktivt leta efter den bästa lösningen, tillsammans, även när åsikterna går isär.

Under flera år har forskare och tyckare hyllat konstruktiva konflikter, till exempel i ”Great at work” av management-professorn Morten Hansen, och ”Kreativ friktion” av super-duon Magnus Lindkvist och Jan Gradwall...och 2022 händer det!

Smygborgerlighet – I kölvattnet på hemmajobbandets och munskyddens bannlysning finns inget så prestigefyllt som en riktig prakt-präktig formell gemensamhetsritual.

Privat: en lavin av konfirmationer, dop och disputationer (ner till gymnasienivå) ska firas med finklädd fest när 3e dosen distribuerats.

Professionellt: stramare, formellare stil med kostym o klänning efter 2 år av mjukisbyxor som fångdräkt i hemmakontoret. Presentationer av personer sker med titel. Från ”Tjena, säg hej till Bosse, vår chef” till ”Godkväll, får jag presentera direktör Svensson”.

Offlining - Att visa upp sin teknologiskepticism för att ta sociala poäng genom symboliska handlingar som att använda Filofax, tweed och kontanter där andra pillar i mobilen, bär gore-tex, och viftar med Googlepay.

Muralmåningar, projektioner, OOH, events och pr-stunts på stan går som tåget inom media, och kanske ser vi till och med en och annan flash-mob göra come back som meta-retro-ironisk insats.

Ute:

Padel-bane-byggande – efter att varje horisontell yta i huvudstaden klätts med en padelbana är det nu dags att konstatera att det nog inte var så kul trots allt. Och kanske inte så lönsamt heller. Jakten på trendsport går vidare och lämnar ännu ett märkligt ting i garderoben. Ungefär som med inlines, Zumba och paintball.

Kräng-o-Däng-ROAS (return on advertising spend) – efter ett decennium av tålmodigt tjatande från branschgurus som faktiskt förstår hur statistisk analys fungerar har vi fått en ny branschstandard för Effekt som höjer sitt varnande finger för en övertro på kortsiktig optimering. Åter till varumärkesbyggande och kommersiell kreativitet på riktigt.

The new normal – som vi alla kan konstatera så är the new normal mest som the old normal. Men med krypto. Och vem fan förstår vad det egentligen betyder, ens när man strimlat sin gamla Iron Maiden-tischa till en NFT?

Tomas Lundgren,
senior strategy officer på Mindshare

 

Ämnen i artikeln:

Mindshare

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.