Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Linnéa Kihlström: Vem bryr sig egentligen om mediebevakningen?

Vi på Dagens Media bevakar inte bara nedskärningar, konsolideringar och effektiviseringar. Vi är också i allra högsta grad drabbade av dem, skriver redaktören Linnéa Kihlström, som oroas av utvecklingen.

Publicerad: 31 mars 2021, 13:22

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Det säger sig självt att det går ut över den journalistiska produkten när inte bara antalet aktörer som bevakar ett område minskar, utan även personalstyrkan hos de som blir kvar”, skriver Linnéa Kihlström

Foto: Gabriel Liljevall + Janne Næss


Ämnen i artikeln:

Bonnier News

De senaste åren har den svenska mediemarknaden ritats om rejält. Stora ekonomiska utmaningar i form av vikande pappersupplagor, en annonsaffär som störtdyker och ökad konkurrens från techjättarna har lett till att mediehus slagits ihop, genomfört flera stora sparpaket eller i vissa fall tvingats lägga ned. På Dagens Media har vi följt utvecklingen och rapporterat om att följden har blivit att antalet journalister på svenska redaktioner minskat. Samtidigt är det tydligt att varken intresset för – eller behovet av – journalistik har gjort det.

Men vi på Dagens Media bevakar inte bara nedskärningar, konsolideringar och effektiviseringar. Vi är också i allra högsta grad själva drabbade av dem.

När jag började arbeta i mediebranschen 2015 så kunde man – förutom i facktidningen Journalisten och Medierna i P1 – också ta del av branschnyheter på Resumé, Dagens Media och Medievärlden. I dag har Resumé lämnat bevakningsområdet och de senare två titlarna har slagits ihop. 

Under samma period har det totala antalet medarbetare på det som i dag utgör Dagens Media gått från 13 (plus en praktikant, en korrekturläsare och två säljare) till 4,5 personer, inklusive chefredaktören.

En upplevelse jag tror att jag delar med många andra i branschen är den där klumpen i magen när en kollega ska sluta. Och det skaver inte enbart för att man förlorar en god vän utan också på grund av att man vet att den snart tomma tjänsten kommer att bli en vakans som i tysthet ryker i nästa omorganisation.

Det säger sig självt att det går ut över den journalistiska produkten när inte bara antalet aktörer som bevakar ett område minskar, utan även personalstyrkan hos de som blir kvar.

Det är synd. För den här branschen behöver granskas. Det visar inte minst Dagens Medias bevakning av arbetsmiljöproblemen på TV4 eller vår granskning av mediernas coronarapportering – som vi förmodligen inte hade mäktat med utan hjälp av våra viktiga frilansskribenter Leif Holmkvist och Jan Scherman.

Där jag arbetar, på Bonnier News, blir läsarintäkterna allt viktigare för affären. Samma sak vittnar alla stora svenska mediehus om. På stormöten talar stolta chefer om hur medierna äntligen har lyckats ta betalt digitalt och hur detta allt starkare intäktsben kommer att göra dem mindre sårbara.

Det väcks mycket frågor hos mig när jag lyssnar till de orden. För samtidigt talar siffrorna över hur redaktionen har krympt sitt tydliga språk. Så den helt oundvikliga frågan blir: Vem ska göra journalistiken – som ju är helt avgörande för att läsarna ska vilja betala och annonsörerna köpa utrymme – den dagen inga reportrar finns kvar?

De svenska mediehusen säger sig vara öppna för att granskas. Bonnier News har till och med skrivit in det i sin värdegrund. Samma Bonnier News som alltså i dag tycker att 3,5 reportrar räcker på deras mediegranskande tidning. Jag håller inte med.

Men det är inte synd om oss på Dagens Media. Vi har Sveriges roligaste jobb – även om det har blivit svårare att göra det bra eftersom mycket prioriteras bort på grund av tid. Däremot är det synd om mediekonsumenterna som får färre granskningar av medierna.

Det borde ligga i allas vårt intresse att se till att det inte blir så.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Bonnier News

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.