Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Jan Scherman: TV4 är ett lydrike i den stora Telia-koncernen

Ägarmakten påverkar publicistiken med den renodlade marknadsekonomins trubbiga fingrar – och det är ju för övrigt inte första gången i TV4:s historia, skriver Jan Scherman, med anledning av förändringarna på Kalla fakta.

Publicerad: 12 april 2021, 06:19

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Självständighetsdeklarationen från affärsområdet tv klingar ihåligt. Det borde vid det här laget vara självklart för alla och envar att pengarna styr, skriver Jan Scherman.


Ämnen i artikeln:

TV4Telia

Turbulensen kring Telias affärsområde TV4 är en logisk följd av hur det går när ägaren till journalistisk verksamhet är expert på helt andra saker, som till exempel att gräva ner koppartrådar och fiber. Det journalistiska grävande faller helt utanför kompetensområdet. Samtidigt är det Telias ledning och styrelse som bestämmer över allt slags grävande. Sparåtgärderna på TV4 är ju beordrade från Telias högsta ledning och sanktionerade av dess styrelse med staten som störste ägare. Telias uppdrag är bland annat att vara statlig kassako. Tidigare var TV4 den kossa Bonnier mjölkade. Just rollen som sedelpress riskerar att få konsekvenser för den publicistiska verksamheten, och demonstrerar nu ytterligare hur skadligt Telias köp av TV4 är. 

I förra veckan avslöjade Dagens Media att det hemligstämplade sparet på TV4 kommer att drabba ett av kanalens flaggskepp, Kalla fakta. Nyheten utlöste en sällan skådad kanonad av dementier, som gjorde gällande att de aviserade neddragningarna istället är en satsning. Kändes i långa stycken som om Tobbe Trollkarl varit framme och skrivit talepunkter åt bland annat programdirektören Viveka Hansson. 

Förädringarna på Kalla fakta

Viveka Hansson om planerna för Kalla fakta: ”Färre men värre”

TV4 dementerar nedläggning av Kalla fakta men bekräftar förändringar till följd av sparkrav 

Dagens Media avslöjar: Kalla Fakta läggs ned i sin nuvarande form 

Kalla fakta, som just fyllt 30 år, ska enligt Viveka Hansson vara kvar, men inte med någon bestämd sändningstid och oklart med hur många program. Eller snarare, det blir sändning i gammal ång-tv med tablå när redaktionen grävt fram något bra. Undrar om det skulle kunna vara någon ny misstänkt mutskandal i Telia? Förlåt, det var kanske insinuant. Telia skulle naturligtvis gilla ett sådant avslöjande när det grävts fram av den egna tv-kanalen och beredvilligt ställa upp på alla intervjuer, i motsats till hur man agerat tidigare. 

Viveka Hansson igen – om det är mer mediokra avslöjanden så körs de ut digitalt. Samtidigt säger samma Viveka Hansson att det digitala är framtiden och det ska man satsa på, och ång-tv:n är om inte helt ute, så i alla fall på väg utför. Simsalabim – bästa grävreportagen sänds ut på sämsta plattformen och de lagom bra på bästa. Hänger ni med? Kalla fakta-redaktion förblir en egen redaktion, men ska samtidigt servera reportage till alla. Alltså det klassiska att ungefär lika många ska göra j-t mycket mer. Det är förmodligen det som är satsning på Telia-språk, men som väl i vardagligt och mer begripligt tal kallas för effektivisering. Det vill säga. en form av spar.

TV4-ledningens frekventa användning av ord som ”flexibilitet” och ”modernisering” är i någon mening bedrägligt då detta är flitiga makthavarbegrepp som luktar smink i syfte att dölja något annat. 

Alla dessa lätt sorgliga verbala krumbukter inger inte förtroende. Språkliga dimridåer är numera förvisso något av en pandemi bland politiker, experter och direktörer som försvarar bonusar. Att smittan spridits även till publicister på chefsnivå är dock lite oväntat. Likaså förvånande att i ett medieföretag lägga på locket i månader och pådyvla fackliga företrädare munkavel som dessa överraskande tjänstvilligt accepterat. 

Neddragningarna på TV4 har liksom besparingar generellt inte beledsagats av någon annan precision än att en kostnad lätt kan bedömas vara för hög, oavsett vad saken gäller. Gräv som gräv. Skälet till Telias besparingar är inte att TV4:s journalistik, som till exempel Kalla fakta, är för dyr, utan för att de som ytterst bestämmer tycker att lönsamheten är för låg. TV4:s vinst var senast ca 750 miljoner, vilket avrundat är 10 procents marginal. På den tiden Bonnier var ägare hade, med en sannolikhet gränsande till visshet, detta överskott varit tillfyllest. 

LÄS OCKSÅ: Massiva nedskärningar på TV4 – 100 tjänster ska bort
LÄS OCKSÅ: TV4 har ett besparingsförslag – men lägger locket på

Bonnier under förre vd:n Jonas Bonnier läckte pengar som ett såll, men påfyllnaden från tv-verksamheten räckte för att hålla skutan flytande. Jag vet eftersom jag var chef för TV4 i ett decennium under bland annat denna för Bonnier vanskliga era. Men också då var ägarintresset förkrympt till att i huvudsak sätta det pekuniära först – förvisso med viss uthållighet inför vikande vinstsiffror och definitivt med grundlig mediekompetens.

Skillnaden nu är att Telias ekonomiska fokusering känns närbesläktat med det som brukar kallas girighet – i det här fallet präglad av okunnighet om branschen och kortsiktighet med aktieägarnas och börsens ensidiga intressen för ögonen. Nye vd:n Allison Kirkby, som kommer från telekombranschen och Tele2, har sagt att kostnaderna ska pressas ned med först 2 miljarder och sedan 4 miljarder till, vilket ska ge en betydligt högre vinst 2025. 

”För det vinstfixerade och börsnoterade Telia verkar det inte finnas något heligt, mer än just vinsten”

Telias ekonomiska tumskruv slår självfallet till mot TV4. Nu invänder säkert någon att TV4 är ett självständigt affärsområde i Telia. Och affärsområdets högsta ledning har ju med den drucknes envishet hävdat att man sköter sin egen domvärjo utan inblandning uppifrån. Men det vi hittills vet om det aktuella TV4-sparet pekar i helt annan riktning. De jag talat med, och som suttit i de aktuella spar-förhandlingarna, bekräftar samstämmigt att ett par av Telias chefer ständigt varit närvarande. Förvisso inte sagt något, utan mest lyssnat och antecknat. Men vad spelar det för roll – om bödeln är närvarande så vet väl alla att denne har en yxa eller något annat till hands om det skulle behövas. Och själva sparet utgår ju från det som Telias vd beslutat. Det är väl inte TV4 som föreslagit Allison Kirkby att de ska sparka 1 000 anställda varav av 100 ska plockas från TV4. Självständighetsdeklarationen från affärsområdet tv klingar ihåligt. 

Det borde vid det här laget vara självklart för alla och envar att pengarna styr. TV4 är ett lydrike i den stora Telia-koncernen där koncernledningen bestämmer. Ägarmakten påverkar alltså publicistiken med den renodlade marknadsekonomins trubbiga fingrar, och det är ju för övrigt inte första gången i TV4:s historia. 

LÄS OCKSÅ: Jan Scherman: Medieföretag på villovägar: Dags att bryta tystnadskulturen

Jag var med och drog upp planerna för det nu omtalade grävmagasinet Kalla fakta, tillsammans med journalistkollegorna Göran Ellung och Jan Guillou. Premiärprogrammet sändes i januari 1991 med en satellitdistribution som nådde en bråkdel av Sveriges tv-tittare. Kanalens grundare Ingemar Leijonborg, pressad av kanalens ägare med Wallebergföretagen Investor och Providentia i spetsen, förklarade dagen efter premiären att om vi inte drog mer publik måste sändningstiden ändras. En kort tid därefter gav Wallenbergarna TV4:s grundare sparken. Det skedde i samband med att Jan Stenbeck fått köpa in sig i kanalen, något som var en förutsättning för att TV4 skulle få det åtråvärda statliga sändningstillståndet. Ingemar Leijonborg tvingades alltså avgå med motiveringen att han inte vänt förlusterna till vinst, även om man var på rätt väg. Den nye storägaren Jan Stenbeck sparkade Leijonborgs medgrundare Gunnar Bergvall inför öppen ridå under ett möte på Publicistklubben i Stockholm. Allt detta skedde strax före julafton 1991.

När Jan Stenbeck köpte in sig i TV4 kunde vi tre nämnda journalister i en DN-debatt-artikel avslöja ett hemligt dokument som låg bakom affären och som bar Stenbecks signatur. Här klargjorde den nye delägaren att TV4 Nyheterna skulle bantas, programprofilen ensidigt inriktas på de mest publikdragande programmen som underhållning och billiga inköp av utländska serier. Varje enskilt program skulle vara lönsamt enligt principen lägsta möjliga programkostnad per levererad tittare. Den kommersiellt finansierade public service som TV4 ville vara, skulle ersättas med en vinstmaximerad nöjes-tv. Vi konstaterade att räknenissarna var på väg att ta över för att införa tingel-tangel-tv. 

Nu blev det inte så. Men ekonomisternas attacker upphörde inte. Kalla fakta tvingas byta sändningstid på ackord, trots aktivt och högljutt motstånd. Säsongerna kortades och vid ett tillfälle fick Kalla fakta utgå till förmån för programmet Tur i Kärlek.

Åren gick och Bonnier tog över alltmer av ägandet i TV4. Detta skapade dock inte någon större publicistisk trygghet. TV4:s lokal-tv ifrågasattes ofta. Ansågs dyr och olönsam. 

När Bonniers vd Jonas Bonnier till slut sparkades av sina egna släktingar, eftersom han höll på att driva Bonniers medieimperium mot ekonomisk katastrof, så trädde en annan kabeldragare in på scenen, Tomas Franzén från Comhem. Därifrån var  Tomas Franzén van vid vinstmarginaler på stadigt över 40 procent. Han blev också styrelseordförande i TV4 och från denna position gav han klartecken till nedläggning av både alla lokala tv-stationer och den nystartade nyhetskanalen TV4 News. Cirkeln sluts nu med Telias förvärv av TV4, och principen om ägarmaktens ständigt återkommande inflytande över publicistiken. Det är det spelet som spelas upp i dessa återigen dagsaktuella besparingstider. För balansens skull bör betonas att detta inte är ett unikt TV4-fenomen, utan gäller många i den privata och kommersiellt finansierade mediebranschen. 

Exakt hur många tjänster som försvinner från TV4 är inte känt. Men att kommunikationsstrategin handlar om att upprätthålla skenet av TV4:s självständighet, och att sparet ska framstå som en satsning på framtiden har ju redan uppenbarat sig genom den flitigt arbetande dementimaskinen.  I den andan faller det sig naturligt att Telias sparpaket internt fått ett projektnamn – ”New Light”. 

Om nedläggningen av Kalla faktas program på bestämd sändningstid i tv-tablån leder till en handfull oregelbundna sändningar per år vet vi inte. Likaså obekant om denna kvävningsmanöver är första steget till en total avlivning där programnamnet bara blir kvar på papperet. ”New light”, var alltså namnet. Vilka som överlever det nya ljuset återstår också att se. En framtid med färre medarbetare och färre Kalla fakta-program.

Förhoppningsvis kommer besparingarna att återuppliva debatten om det olämpliga med Telias köp av TV4 för 9,7 miljarder och krav på synergier på närmare 1 miljard. De som trodde att Telias kassa skulle vara en guldgruva för TV4:s behov av att köpa dyra sporträttigheter misstog sig grovt. Samma sak när det gäller statligt ägda Telia som garant för bredd i programutbudet med bland annat nyhetsförmedling och annan samhällsjournalistik. Jo, jag erkänner att jag var en av dem som initialt såg fördelar med denna affär. Men jag fick snabbt många anledningar att ändra mig. För det vinstfixerade och börsnoterade Telia verkar det inte finnas något heligt, mer än just vinsten. 

Det är värt att notera att Telia från början endast ville köpa premium betal-tv tjänsten C More, som bedömdes effektivt skulle kunna driva abonnenter till Telias tv-plattform. Men Bonnier kontrade smart med motbudet allt eller inget. Och det blev allt. Nu har Telia flyttat över C More till sig och frågan är därmed vad bolaget egentligen vill med resten av TV4? 

Är det så att Telias egna räknenissar mest av allt önskar sig en renodlad, billig och publikdragdragande tingel-tangel-tv-kanal? Ungefär så som Jan Stenbeck formulerade saken för 30 år sedan då Kalla fakta startade. Detta i syfte att säkra maximerad avkastning på det kapital man investerat i ett publicistiskt drivet medieföretag.

Om Telia och TV4 varit ett äktenskap hade det med råge förtjänat beskrivningen omaka par. 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Jan Scherman

Diversearbetare inom media

Ämnen i artikeln:

TV4Telia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.