Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Trots hajpen kring lokalt innehåll – Sverige går miste om enorma intäkter

Vinnarna på streamingmarknaden är de som satsar på lokalt innehåll. Men potentiella intäkter riskerar att gå förlorade i innehållsbommen, skriver film- och serieskaparen Mikael Cross.

Publicerad: 20 maj 2021, 11:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Netflix-logga (Wikimedia commons)


Ämnen i artikeln:

Netflixstreaming

Under en rådande pandemi borde streamingtjänsterna på SVOD-marknaden skörda guld. Istället visar det sig enligt en ny analys från Mediavision att den största jätten av dem alla, Netflix gick emot guld-strömmen och kraftigt minskade sin dominans på den svenska marknaden. Från 40 procent i marknadsandelar 2019 till 28 procent 2021. Vad hände, egentligen?

För att förstå vad som hände så måste vi backa bandet. I mitt yrke som film- och tv-serieskapare med stor erfarenhet från indie till studioproduktion har jag genom under årens lopp sett hur marknaden och inte minst konsumtionsbeteendet förändrats. Det var inte många år sedan som kreatörer och produktionsbolag i Sverige var beroende av beställare och finansiärerna som de kunde räkna upp på ena handen. 

Våra älskade 54k modem byttes ut mot bredband. Digitalisering tillsammans med ett uppkopplat samhälle och smartphones hittade in i våra liv. Tiden med burk-tv och fredagsmys med pizza och hyrfilm var plötsligt förbi.

Digitaliseringen öppnade upp för nya möjligheter och plötsligt kunde konsumenter göra och se precis vad de önskade. När de önskade, och var de önskade. De stora jättarna kunde inget annat än att titta på medan makten sakta gled ur händerna och över till konsumenterna.

”Elsas värld” med Ellen Bergström i huvudrollen vilket jag själv var med och producerade tillsammans med Nicklas Wikström Nicastro på dåvarande Tre Vänner (numera SF Studios), var en av de första stora satsningar på webb-tv som gjordes i Sverige av dåvarande MTG. Det var risky-business men någon högt uppsatt såg potentialen och de digitala förändringarna som höll på att ske.

MTG blev Viaplay och deras flexibilitet och möjlighet att snabbt anpassa sig till digitalisering visade sig vara ett smart drag som gjort dem till vad de är i dag. Viaplay var tidigt ute men de är inte de enda på den svenska marknaden och i dag har vi flertalet spelare med i leken. C More/TV4, SVT/SVT-play, Netflix, Amazon Prime, HBO Nordic, Discovery plus för att nämna några. 

I kriget om prenumeranter har många streamingbolag sakta skiftat fokus från i princip ren insamling av IP-rättigheter och content med målet att fylla sina bibliotek (vilket i sin tur i många fall skett på bekostnad av kvalitet) till fokus på satsningar på lokalt och kvalitativt innehåll. 

De har insett att lokala produktioner är den hemliga nyckeln till att locka prenumeranter och stärka långsiktiga marknadsandelar på en lokal marknad där konkurrensen om konsumentens uppmärksamhet är stenhård.

Dock stöter vi på ett nytt problem när alla dessa tv-bolag och streamingtjänster lägger full gas på att göra lokala produktioner. 

Sverige är ett av de få länder som varken har produktionsrabatter/incitament eller tillräckligt med kompetens för att klara av den content-boomen som är på ingång vilket kommer leda till att svenska produktioner flyttas och produceras utomlands i länder som har produktionsrabatter/incitament och arbetskraft. 

Filmbranschen i flera år uppmanat regeringen att bli mer ”filmvänligt” och att införa produktionsrabatter asap utan något som helst gehör vilket kan resultera i att miljarder av potentiella intäkter till Sverige AB kan komma att gå förlorat när content-boomen slår till och kriget om prenumeranterna intensifieras. 

Produktionsrabatter eller ej. Vinnarna i det här streamingkriget är inte de som har flest filmer och serier utan de som har de bästa lokala filmerna och serierna i sitt utbud. Netflix vars första svenska produktion hade premiär sju år efter lanseringen i Sverige har varit sent ute på bollen med satsningar på lokalt innehåll. Tröga beslutsprocesser med fokus på över-analys och kvantitet snarare än flexibilitet och kvalitet satte förmodligen käpparna i hjulen för Netflix vilket i sin tur resulterade till den kraftiga minskningen av marknadsandelar. 

Kanske är minskningen tillfällig och kanske nu med den nya chefen Jenny Stjernströmmer Björk och det nya lokala kontoret på plats i Stockholm så kan Netflix vända trenden. Framtiden får helt enkelt utvisa men en sak är säker. 

De med mest flexibilitet och som satsar på lokalt och kvalitativt content är de som kommer att vinna kriget.

Mikael Cross,
film & tv-serieskapare

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Netflixstreaming

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.