Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Produktionsbranschen måste professionaliseras”

Det krävs en professionalisering av branschen för att undvika kaos under produktionens gång, skriver Qyres vd Michael Starck.

Publicerad: 29 november 2021, 12:38

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Inte alltför sällan hamnar man i en situation där en stor del av arbetstiden går åt till att släcka bränder”, skriver Qyres vd Michael Starck.

Foto: Getty Images + Tamino Emmoth


Alla har en relation till stora produktioner – det är svårt att hitta någon som inte sett ”Melodifestivalen”, ”Idol”, ”En man som heter Ove” eller varför inte Volvos reklamkoncept ”Made by Sweden”. Framför kulissen framstår allt som självklart. Som ett väloljat maskineri där tittaren kan uppslukas av magin som är ”showbiz”, utan att oroa sig för sladdar, förseningar eller avbrott.

Bakom kulisserna börjar kaoset däremot flera månader tidigare och pågår ofta hela vägen till dess att programmet sänds. Tittaren ska inte tänka på det som är vår vardag – på den som ska ringa hundratals personer för att hitta fotografer, ljudtekniker, scriptor, castingpersonal, scenvärdar, skådespelare, loge-ansvariga, snickare och, ja, ni förstår. Eller på tekniken, eller budgeten.

LÄS ÄVEN: Larmet inifrån tv-fabriken: Skrikande chefer, 12-timmarspass och livsfarliga produktioner

Ofta flyter projekten på på ett, om inte behagligt, så åtminstone effektivt sätt. Men inte alltför sällan hamnar man i en situation där en stor del av arbetstiden går åt till att släcka bränder. Det är så vanligt att man knappt reflekterar över det, och ibland uppstår innovationen endast med kniven mot strupen.

Produktionsbranschen befolkas nämligen av kreativa själar, och faktum är att Sverige på flera områden är världsledande när det kommer till rörlig bild, inom allt från reklam till långfilmsproduktion. Men det hindrar inte att vi, alla aktörer i branschen, har ett gemensamt ansvar kopplat till både professionalisering och digitalisering.

Det här är utmaningar jag själv känner igen från mina många år i branschen, och därför tänkte jag helt anspråkslöst komma med några förslag.

Prioritera erfarenhet, kunskap och leta utanför era nätverk

När det brinner i knutarna och man snabbt behöver hitta en produktionsledare är det lätt att man går till personer man jobbat med tidigare och därmed känner sig trygg med. Men är dem de bästa för just detta projekt? Genom att leta bredare efter tydligare expertis är sannolikheten god att man löser flera senare problem redan innan de uppstått.

Ta hjälp av digitaliseringen

Att det idag finns verktyg för det mesta är inte direkt en hemlighet. Men, så handlar det om att verktygen faktiskt ska plockas upp ur lådan. Inom allt från projektledning till budget och HR finns det en mängd verktyg som kan användas för att både effektivisera och på samma gång höja nivån på slutprodukten – verktyg som, helt enkelt, gör medieproduktion betydligt enklare. 

Våga ställa högre krav på kunder, chefer och medarbetare

Slutligen handlar det om att vi gemensamt måste våga utmana varandra, för att möta industrins och publikens ökade krav. Produktionsbolagen måste våga ställa högre krav på kanalerna, frilansarna på produktionsbolagen, och de som jobbar i projekten på varandra. Det handlar om allt ifrån tids- och budgetramar till hur man behandlar varandra i projekten. Detta är kanske den svåraste punkten, särskilt när man är beroende av parten högre upp i hierarkin – men ska vi få till ett skifte kan man inte vänta på förändringen, man måste ta egna initiativ.

För att summera: oavsett om du som läser detta är en mediekonsument eller en Idolproducent så är slutsatsen densamma – en bättre produktionsbransch ger en bättre upplevelse, både framför och bakom kameran.

Michael Starck, vd Qyre 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.